A streaming szolgáltatások legnagyobb problémája napjainkban az üzleti modell és a nyereséges működés megteremtése mellett az, hogy hogyan, milyen módon aknázzák ki, 25-30 millió dalból álló zenei adatbázisukat. Az Apple Music pont ezen a területen szeretne valami nagyon újat mutatni, meglátjuk majd ,mekkora sikerrel.
Természetesen a többi streaming szolgáltató is gőzerővel dolgozik azon, hogy hatalmas zenei adatbázisaikat személyre szabott zenei ajánlókkal bővítsék, használják. A Google a megvásárolt Songza algoritmusaira támaszkodott, az Amazon a rádiós zenemegismerés felé mozdult el.
A piacvezető svéd Spotify, természetesen az Apple Music piacra lépéstől nem függetlenül most ,maga is újabb megoldással próbálja méginkább támogatni az új, személyre szabott zenei tartalmak megismerését.
A Discover weekly röviden fogalmazva egy heti gyakoriságú személyre szabott zenei ajánló, a Spotify-tól, mindenkinek személyre szabottan. A lista minden hétfőn frissül és mind a mobil,mind a desktop verzió esetében az ajánlott playlistek első, legfontosabb helyén lesz megtalálható.
Így ajánl zenéket a Spotify A Spotify, mint minden streaming szolgáltatás számára a személyes ajánlás az egyik legjelentősebb probléma. Ezért volt kulcsfontosságú és stratégiai lépés az Echonest nevű, zenei adatokkal foglalkozó cég tavalyi felvásárlása, amely amint azt látni fogjuk az alapját jelenti a svéd cég egész zenei ajánló stratégájának. Annak a stratégiának, ami egy mondatban úgy foglalható össze, hogy az emberi és a gépi ajánlások tökéletes elegyét keresik. A svéd cég legnépszerűbb playlistje, 1.2 millió követővel jelenleg egy Your Favourite Coffeehouse névre hallgató lista, melyet a Spotify tartalomért felelős igazgatója, Doug Ford kezel, méghogyha sokkal kisebb publicitással, mint ahogyan azt Zane Lowe teszi… A lista összeállításában ugyanakkor Ford-ot egy speciális, csak a Spotify belső dolgozói számára elérhető kiegészítés segíti. A Truffle Pig névre hallgató eszköz a Spotify alkalmazás részét képezi, azonban csupán a dolgozók látják és használhatják. Segítségével pedig előadó, ritmus, napszak, érzés azaz tulajdonképpen bármi alapján létrehozhatunk playlisteket. A létrejövő nyers lejátszási listát aztán további, finom feltételek ( tempó, hangulat, hangszerek) alapján tovább finomíthatjuk. A kész vagy késznek gondolt lista aztán publikálható és következik a második fázis, amikor is a szerkesztők a felhasználói akciók- mely dalokat rakták saját playlistjeikbe, melyikeket nem hallgatják, melyeket hallgatják, de hagyják abba a hallgatásukat- alapján módosítják a playlist dalainak sorrendjét, vagy akár tesznek ki dalokat belőle. A 32 főből álló, a világ összes pontján elszórt zenei szerkesztői csapat ezzel a módszerrel eleddig mintegy 4500 playlistet állított össze. S hogy hol jön a képbe a technológia? Egyrészt ott, hogy a Truffle Pig maga is monitorozza a zenei blogokat annak érdekében, hogy a felkarolt tartalmak ne kerüljék el a szerkesztők figyelmét. Másodsorban pedig a már említett hangulat,aktivitás, napszak alapú ajánlások kapcsán. Ezeket a Spotify Moments-nek hívja, és a hosszú távú cél, hogy ezek a mikro egységek köré szervezzél a Spotify minden megjelenésért. Mindemögött az a feltételezés áll, hogy egy adott pillanatban, mait hallani akarunk, az nem is annyira a zenei ízlésünktől, int a napszaktól, az aktivitásunktól függ. Mindezt kombinálva az általános zenei profilunkkal a svéd cég egyre pontosabb és pontosabb, az adott időszakhoz kötődő ajánlókat szeretne majd nyújtani. |
Mindez sokat segít a zenék megismerésében, hiszen az napszak vagy éppen a tevékenység alapú ajánlott playlistek esetében egyáltalán nem biztos, hogy kedvünkre való zenéket fog nekünk ajánlani a szolgáltatás. Egy trükköt is elrejtett ugyanakkor a koncepcióban a svéd cég, ugyanis a heti, személyre szabott playlist csak egy hétig érvényes utána újat kapunk, azaz amennyiben nem hallgatjuk meg egy héten belül az ajánlatokat, akkor nem tudjuk meghallgatni őket.
A Discover egy fontos és jó lépés a Spotify részéről abba az irányba, hogy valóban olyan szintű élményt és perszonalizációt nyújtson, mint a Pandora, csak sokkal nagyobb zenei adatbázisra alapozva. Ehhez azonban tovább kell majd haladnia a svéd cégnek, egy heti frissítésű playlist ugyanis ehhez azért nem lesz elég…