A tavalyi év egyik legnagyobb szenzációja volt az az inkább pletyka ,mint bejelentés, amely szerint a streaming piac vezetője, a Spotify hamarosan a New Yorki tőzsdén jelenhet meg. A svéd cég számára a parketten való megjelenés egyszerre lehetőség és brutális kötelezettség. Lehetőség, hiszen a Spotify-ban résztulajdonos lemezkiadók számára befektetésük realizálását vetíti előre, csakúgy, mint az elmúlt években 18 befektetői kör során összesen 1 milliárd dollárt befektető cégek. számára.
A parkettra lépés aztán elmaradt,az év során pedig már arról szóltak a hírek, hogy svéd cég inkább újabb hitelt vett fel annak érdekében, hogy a tőzsdére lépés nélkül is finanszírozni tudja működését. A tavaly tavaszi konstrukció ugyanakkor különbözik a korábbiaktól, ugyanis a két befektető, a TPG kockázati tőke társaság és a Dragoneer Investment Group hedge fund átváltható hitelt biztosít a megegyezés részeként pedig komoly engedményeket kapnak majd a Spotify jövő évre tervezett elsődleges részvénykibocsátásakor. A hitel összegét részvényekre válthatja majd a két hitelező, a kibocsátási árfolyamhoz képest 20 százalékos diszkonttal. A részvénykibocsátás után egy évvel pedig félévente 2,5 százalékponttal nő a diszkont mértéke. A hitel feltételei pedig sok tekintetben kényszerhelyzetbe hozták a Spotify-t: ahhoz, hogy ne kelljen nagyon sokat fizetnie és ne járjon nagyon rosszul minél hamarabb tőzsdére kell majd mennie.
A Wall Street Journal által megszelőztetett információk alapján valamilyen formában az idén valóban megjelenik majd a New Yorki parketten a Spotify, azonban nem részvénykibocsátás révén.
Tőzsdén részvénykibocsátás nélkül A Spotify úgy lép tőzsdére, hogy kicsit mégsem teszi azt meg. Az IPO ( aza Initial Public offering) azaz a részvénykibocsátás helyett ugyanis egy másik megoldást, az ún. direct listinget választotta a svéd cég. Utóbbi esetben a cég meglevő részvényeivel ( tehát nem újakkal, szemben az IPO-val) lehet kereskedni a parketten, azonban a publikus kibocsátás kimarad, azaz befektetőknek nem kell előre megvásárolniuk a részvények egy bizonyos hányadát, meghatározott áron. A kereskedés ugyanakkor ugyanúgy zajlik, mint a normál parketten ( hiszen annak része a részvény ez esetben is) azaz a Spotify értéke bizony ez esetben is megmérettetik. A direct listing alapvetően tehát kevésbé költséges és kockázatos piacra lépési lehetőség, amely során a kibocsátás és a kereskedés a részvénnyel elkülönülnek egymástól. Kockázata is van persze, hiszen a kibocsátási árfolyam a kereskedés során alakul ki, így az akár jóval alacsonyabb is lehet, mint egy rendes IPO esetében. |
A svéd cég értéke szépen emelkedik ugyanakkor, márha a reuters által citált becslések igazak! Jelenlegi értéke, nem utolsó sorban a Universal Music-kal megkötött megállapodásnak köszönhetően immáron 13 milliárd dollár.
Egy dolog biztos: a svéd cégnek valóban óvatosnak kell lennie, jelenleg ugyanis alapvetően a befektetők inkább kritikusak és szkeptikusak, a streaming zenei szolgáltatásokkal kapcsolatban, mint optimisták. A Spotify a legígéretesebb kísérlet ezen a téren, de elég megnézni Pandora példáját ahhoz, hogy tudjuk a befektetőknek néha ez sem elég…