Annak a digitális zenei forradalomnak, amelynek most a jótékony hatását élvezik azok a zene kedvelők, akik 30-40 millió dalból álló zenei adatbázisokhoz férhetnek hozzá 2000 Forintért havonta, a kiadók, amelyeknek a bevételei rég nem látott dinamikával emelkednek és sok tekintetben az előadók is azáltal, hogy napjainkban sokkal könnyebb sztárrá válni mint 20-30-40 évvel ezelőtt
Ennek a forradalomnak a nulladik lépése volt az, amikor megjelent az MP3 formátum, amely az emberi fül számára nem hallható hangsávok kiszűrésével töredékére csökkentette a zene fájlok méretét, megteremtve ezzel azok internetes terjeszthetőségének lehetőségét. Ez a terjesztés eleinte minden volt csak nem -üzleti alapon működő, de idővel ez is kialakult.
Napjaink streaming zenei szolgáltatásaiban ugyanakkor egyértelműen háttérbe szorult magának a zenének a minősége, annak ellenére, hogy a HD streaming egyre több szolgáltatásban van jelen, mint opció.
Ezen szeretne változtatni a világ egyik meghatározó szórakoztatóipari vállalata a Sony. Az a Sony amelyet ha őszinték vagyunk eléggé megütött a digitális zenei átalakulás. A 80-as évek sztárterméke a walkman ma már retro termék, és kiadói vonalon is komoly gondjaik voltak…
HD streaming szolgáltatással megy neki a Spotifynak a SONY
Alig telt el 3 hónap azóta, hogy arról írtunk, hogy újabb kiadó hiszi azt, hogy ő maga is lehet az vagy akár jobb is, mint a Spotify. Az akkor megfogalmazott tervek (Sony közel 100 évre visszamenő zenei archívummal rendelkezik zenei tartalmakból, és az ebben rejlő előnyöket(?)...
A japán cég most még is nagy visszatérésen dolgozik, ami nagyon sok tekintetben vissza helyezné őket az audio piaci térképen oda, ahová valók!
A 360 Reality Audió névre hallgató megoldás/kezdeményezés, amely a Sony objektumalapú térhangzási technológiáját használja. Az egyes hangokat, így például az énekhangot, zongorát, gitárt, basszust és akár még a közönség hangját is egy 360 fokos gömb alakú hangtérbe lehet helyezni, mellyel az előadók és alkotók új módon fejezhetik ki kreativitásukat.
A cég még a folyamat kezdetén tart csak, de hosszú távú célja, hogy a teljes Sony repertoár elérhető legyen ebben az egyedi formátumban. Egyelőre ettől még nagyon mesze vannak, de az ősz folyamán mintegy 1000 dal már ebben a formában jelent meg az Amazon valamint a TIDAL kínálatában.
A Deezer még ennél is tovább merészkedett és 360 by Deezer névvel dedikált alkalmazást indított a formátum támogatására illetve maximális kiélvezhetőségére. A könyvtár természetesen itt sem nagy, de klasszikusokban már most is elég erős- Aerosmith, Britney Spears, Earth Wind & Fire, Marvin Gaye és Miles Davis már most is hallgató a Sony új formátumában a Deezeren.
Az új alkalmazásban a frissen felkerült albumok mellett különleges, csak a Sony formátumából álló szerkesztett lejátszási listák is megtalálhatóak lesznek . nagyon ügyes és nagyon hasznos megoldás, hogy a szabványos, Deezer alkalmazással szinkronizálódik a Deezer 360, így nem kell 2 helyen gyűjteni az zenéinket!
A célcsoport egyértelműen ugyanaz- egyelőre- a HD streaming szolgáltatásoknál, így ahhoz, hogy valaki elérhesse az alkalmazásban levő tartalmakat rendelkeznie kell Deezer HD előfizetéssel. A két cég együttműködése keretében ugyanakkor aki letölti a 360 by Deezer alkalmazást és vásárol egy Sony fejhallgatót, az 3 hónapig ingyen, utána pedig kedvezményes áron vásárolhatja meg a Deezer HD streaming szolgáltatását.
Nyilván a SONY számára még roppant hosszú út áll addig, amíg ez az új formátum valóban el is terjed világszerte. Rengeteg új partnerre lesz szükségük és persze magát az elérhető tartalom mennyiségét is folyamatosan növelniük kell.
A cég ugyanakkor eltökélt abban, hogy ez lehet a jövő zenei formátuma, így már tárgyalásban áll a másik két major zenei kiadóval a Warner Music-kal és a Universal Music-kal meghatározó koncertszervező cégekkel annak érdekében, hogy elterjedhessen az új formátum.
A pozitív hír, hogy akik kipróbálták azt mondják, valóban teljesen új és egyedi zenehallgatási élményt biztosít. A nem jó, hogy a tartalomipar már nem egy formátum háborúnak- azaz amikor egy vagy több tartalomtulajdonos inkább a saját és nem az iparági szabvány formátumra esküdött fel- volt tanúja, amelyeket aztán csak nagy nehezen sikerült megoldani…