Az amerikai a világ legjelentősebb zenei piaca, speciális szabályokkal, elképesztően erős versennyel de persze óriási lehetőségekkel. A tengerentúli piac jelenleg 3 szereplő egyre erősödő versenyéről szól:
- Az iOS népszerűsége és elterjedtsége okán a globálisnál erősebb Apple Music
- A feltörekvő, a saját maga útját járó Amazon
- és persze a globálisan piacvezető Spotify
Ez a verseny ugyanakkor elsősorban a prémium ügyfelekért, azaz a zenei tartalmakért és szolgáltatásokért fizetni hajlandó amerikaiak kegyeiért zajlik. A hirdetésekkel megszokott, de emiatt ingyenes zenei szolgáltatások piacán két teljesen más szereplő a Youtube és a Pandora az uralkodó.
Minden harmadik streaming zenei előfizető a Spotifyé
Idestova több, int egy év telt el azóta, hogy a Midia piackutató cég adatait felhasználva a globális streaming piaci szereplők előfizető számáról írtunk és készítettünk egy pillanatképet. Egy év persze nagy idő, pláne egy ennyire gyorsan változó piacon, így érdemes a cég idei adatai alapján újból...
Európában az ingyenes zenei szolgáltatások között vezető helyen kell megemlíteni Soundcloudot, amely a tengerentúlon is jelen van, de nem számít meghatározó piaci szereplőnek.(egyelőre)
Ellenben azzal a Pandora-val, amely az első digitális zenei cég volt a tengerentúli tőzsdén és amely sok tekintetben még most is piacvezetőnek számít az Egyesült Államok zenei piacán. És az a Pandora, amely tulajdonképpen egyedüliként volt képes működő online hirdetési üzletet építeni zenei szolgáltatása köré.
Új tulajdonosa lehet a vezető online rádió veszte
A Pandora, a vezető online rádió- amely csak a tengerentúli piacokon elérhető és mégis meghatározó streaming zenei piaci szereplő- kapcsán az elmúlt években két alapvető fontosságú kérdés merült rendszeresen fel és határozta meg a befektetők hangulatát a céggel és a részvényeivel...
A Pandora növekedése ugyanakkor megállóban van ( ha már nem állt meg..) és mindemellett a rádió is egyre inkább prémium irányba szeretne elmozdulni, így tehát ahhoz, hogy a csökkenő aktív használószáma mellett is fenn tudja tartani a hirdetési bevétel növekedését ahhoz valahogy, valamilyen formában növelni kellene a hirdetések számára rendelkezésre álló felületeket, lehetőségeket
A Soundcloud számára a sok megoldandó problémájának egyike pont az, hogy a nem fizető látogatókat( akik nagyon sokan vannak!) hogyan és milyen módon monetizálja és generáljon bevételeket.
Itt, ezen a ponton ér össze a Soundcloud és a Pandora problémája és lehetnek egymás segítségére. A berlini streaming szolgáltató számára hatalmas és óriási lehetőség az, hogy egy a hirdetési piacon meghatározó, meglevő és elég jól működő kapcsolatokkal és hálózattal rendelkező cég értékesíti majd felületeit. És persze a Pandora számára is fontos lépésről beszélünk, hiszen növelheti azt a tábort, amelynek egyre jobban célozható, személyre szabható hirdetéseit eljuttathatja.
A lépés révén ugyanis a tengerentúli piac legjelentősebb online zenei hirdetési platformja jön létre! A két szolgáltatás együttes tengerentúli elérése ugyanis bőven meghaladja a 100 millió főt! S hogy ez miért fontos? Azért, mert ezzel minden bizonnyal nagyobbak, mint a piacvezető Spotify!
A svéd cég globálisan immáron bőven 200 milliót ,meghaladó havi aktív felhasználóval rendelkezik, ugyanakkor ezeknek csak alig 30%-a él és hallgat zenét a tengerentúlon. Így a svéd cég tengerentúli hallgatótábora alig haladja meg a 90 millió főt, így a Soundcloud és a Pandora párosa számít a legjelentősebb tengerentúli zenei hallgató tábornak! ( bár tény, hogy amennyiben a Spotify hallgatói tábora ugyanabban az ütemben nő, ahogy eddig, úgy ez pünkösdi királyságnak bizonyulhat majd)
A Spotify-t ingyenesen hallgató- azaz hirdetések által megcélozható- tengerentúli bázis ugyanis az 50 millió főt sem éri el, míg a Pandora és a Soundcloud esetében, üzleti modelljükből adódóan ez a szám lényegében megegyezik a felhasználószámukkal, így hirdetői szempontból nézve még jelentősebb az összevont hirdetési platform előnye.
Persze abban az időszakban, amikor a streaming szolgáltatások versenye előfizetőszámról szól, ezt akár könnyen figyelmen kívül is lehetne hagyni. Ne feledjük azonban el, hogy a két cég együttműködése a világ legnagyobb zenei piacának lett ezzel a vezető ereje a hirdetők számára. És ez bizony akkor, amikor majd esetleg lelassul vagy megáll az előfizetés alapú streaming szolgéltatások növekedése bizony nagyon fontos lehet!