A Facebook esetleges zeneiparba való belépésről lassan összeszámolni nem tudjuk annyi alkalommal, annyi lehetséges opciót felvonultatva írtunk. Mindennek ellenére a Facebook eleddig maximum, mint forgalomterelő jelent meg a zeneiparban. Nem vásárolta meg a Pandora-t, se a Spotify-t, de még csak a prémium videómegosztót, a Vevo-t sem , pedig a világ zeneipara, az élükön a kiadókkal hosszú évek óta vár arra a pillanatra, hogy a Facebook, mint eleinte a social media, ma már talán az egész internet legmeghatározóbb szereplője igazán komolyan és érdemben belép a zeneipari szereplők közé.
A legközelebb az elmúlt években talán 2020-ban volt ehhez Mark Zuckerberg pre-metaverzuma, amikor is rettenetes összeget ölt abba bele, hogy a zenei videókon keresztül a Facebook Watch ( végre) komoly Youtube konkurenssé válhasson!
Ez minden jel szerint ( egyelőre,) nem sikerült , ugyanakkor az audio piacon 2021-ben fellendült és beindult változások lehet, hogy a facebook segítségére sietnek. Nézzük miről is van pontosan szó?
Zenelejátszás
A podcast tartalmak és maga a podcasting egészen elképesztő népszerűség növekedésen ment keresztül az elmúlt 18 hónapban. Maga a podcasting alapvetően egy tartalom fókuszú terület, de közösségi média elemeket is tartalmaz. Így összességében nem meglepő, hogy a Facebook számára is fontossá vélt az a terület, melyen olyan égek vetekednek egymással, mint a Pandora, a Spotify, az Apple, az Amazon, a Soundcloud.
Mark Zuckerberg nem lenne ugyanakkor Mark Zuckerberg, hogy ha ebben az esetben se a gyors megoldás után kapott volna, a lehető legkevesebb fejlesztéssel. A gyors megoldás pedig tulajdonképpen kézenfekvő megoldás is volt egyben.
A Facebook és a Spotify (hiszen róluk van szó) kapcsolata és együttműködése új keletűnek semmiképpen se mondató! A két cég közel 10 évvel ezelőtt már működött egyszer szorosan együtt, s az a kooperáció nagyban hozzájárult ahhoz, hogy a Spotify olyan meredeken és gyorsan tudott új előfizetőket toborozni, és persze ahhoz is, hogy a facebook úgy mondhassa el, hogy részt vesz a digitális zeneiparban, hogy mégsem…
Most 2022-ben az együttműködés talán nem lesz annyira látványos, mint volt a 2010-es évek elején,de a jelentősége ezzel mit sem csökken majd! A mostani együttműködés értelmében a Spotify prémium felhasználók a Facebook elhagyása nélkül lesznek képesek Spotify tartalmak lejátszására egy mini playerben.
Podcast
A Spotify player integráció látványos lépés, ugyanakkor csak a kezdete valaminek, aminek a vége tényleg a facebook aktív és integrált zeneipari jelenléte lehet majd. A Facebook saját podcast platformja- mert erről van szó- jelentősége azért markáns, mert a Spotify esetében ( is) alkalmazott technológiát használva a Facebook képes lesz arra, egyfajta natív podcast platformként podcast hallgatási élményt biztosítson miközben a Facebook oldalakat böngésszük!
A Zuckerberg féle podcast platform ugyanakkor nem lesz nyitott, hanem csak kiválasztott podcasterek számára lesz elérhető. A Facebook, szinte igazolván nagy testvér mivoltát, több podccast tulajdonos számára felajánlotta, hogy tegye elérhetővé a közösségi oldalon már létező podcastját Mindehhez arra van szüksége az oldalnak, hogy a podcast tulajdonosok megosszák a publikus RSS feedet, mely a podcastot magát tartalmazza megosszák a Facebook-al.
Hatalmas előnye ugyanakkor a Facebook podcast platformjának, hogy lehetővé teszi a podcast tartalmak integrációját más tartalmakkal- videókkal például- és megoldásokkal- hozzászolások- így ha pusztán felhasználói és podcast tulajdonosi élmény szempontjából nézzük, ez jelenleg a legerősebb és legtöbb kínáló podcast platform!
Audio messaging
Tavaly nyáron robbant be a köztudatba a Clubhouse alkalmazás, ami sok tekintetben és irányból, de a podcastinghoz hasonlóan a rádiózás kihívója, hiszen hasonlót ajánl, mint a rádiózás élménye, de sokkal interaktívabb formában.
S mint minden izgalmas közösségi média területén megjelenő újításra, a facebook erre is viharos gyorsasággal reagált. A szolgáltatás neve live audio rooms lett, a már létező Facebook csoportok integráns rész lesz majd és és indulásként itt is hírességek sorát vonultatta fel a Facebook, hogy kedvet csináljon a szolgáltatás használatára. ( bár Mark Zuckerberg védelmében hozz kell tegyük, a Clubhouse sikerében is masszívan közrejátszott az a tény, hogy hírességek kezdték el használni)
Sokszor mondtuk már ezt, de most is igaz: a facebook ezzel a lépésével talán minden eddiginél közelebb került ahhoz, hogy tényleg azt lehessen mondani, hogy zeneipari szereplő. Ha jobban belegondolunk a zenei videóktól kezdve a podcastokon át az audio csevegésig minden audio és zenei tartalom elérhető a közösségi oldalon, kivéve magát az zenei audio streaminget, amihez a Spotif-ra van szüksége a Facebooknak. Az egyelten nyitott kérdés mára tulajdonképpen ez marad a Facebook zeneipari szerepével kapcsolatban, elérkezhet-e egy olyan helyzet, amikor ré lesz arra kényszerítve a cég, hogy saját streaming audio szolgáltatás indítson?