Free Music!

A Facebook a podcastingot is kisajátítaná

2022. január 23. - Pléh Dániel

A Facebook esetleges zeneiparba való belépésről lassan összeszámolni nem tudjuk annyi alkalommal, annyi lehetséges opciót felvonultatva írtunk. Mindennek ellenére a Facebook eleddig maximum, mint forgalomterelő jelent meg a zeneiparban. Nem vásárolta meg a Pandora-t, se a Spotify-t, de még csak a prémium videómegosztót, a Vevo-t sem  , pedig a világ zeneipara, az élükön a kiadókkal hosszú évek óta vár arra a pillanatra, hogy a Facebook, mint  eleinte a social media, ma már talán az egész internet legmeghatározóbb szereplője  igazán komolyan és érdemben belép a  zeneipari szereplők közé.

facebook-music-taylor-swift_1.jpg

A legközelebb az elmúlt években talán 2020-ban volt ehhez Mark Zuckerberg pre-metaverzuma, amikor is rettenetes összeget ölt abba bele, hogy a zenei videókon keresztül a Facebook Watch ( végre)  komoly Youtube konkurenssé válhasson!

Ez minden jel szerint ( egyelőre,) nem sikerült , ugyanakkor az audio piacon 2021-ben fellendült és beindult változások lehet, hogy a facebook segítségére sietnek. Nézzük miről is van pontosan szó?

Zenelejátszás

A podcast tartalmak és maga a podcasting egészen elképesztő népszerűség növekedésen ment keresztül az elmúlt 18 hónapban. Maga a podcasting alapvetően  egy tartalom fókuszú terület, de közösségi média elemeket is tartalmaz.  Így összességében nem meglepő, hogy a Facebook számára is fontossá vélt az a terület, melyen olyan égek vetekednek egymással, mint a Pandora, a Spotify, az Apple, az Amazon, a Soundcloud.

spotify_facebook_boombox-banner-2.png

Mark Zuckerberg nem lenne ugyanakkor Mark Zuckerberg, hogy ha ebben az esetben se a gyors megoldás után kapott volna, a lehető legkevesebb fejlesztéssel. A gyors megoldás pedig tulajdonképpen kézenfekvő megoldás is volt egyben.

A Facebook és a Spotify (hiszen róluk van szó) kapcsolata és együttműködése új keletűnek semmiképpen se mondató! A két cég közel 10 évvel ezelőtt már működött egyszer szorosan együtt, s az a kooperáció nagyban hozzájárult ahhoz, hogy a Spotify olyan meredeken és gyorsan tudott új előfizetőket toborozni, és persze ahhoz is, hogy a facebook úgy mondhassa el, hogy részt vesz a digitális zeneiparban, hogy mégsem…

Most 2022-ben az együttműködés talán nem lesz annyira látványos, mint volt a 2010-es évek elején,de a jelentősége ezzel mit sem csökken majd! A mostani együttműködés értelmében a Spotify prémium felhasználók  a Facebook elhagyása nélkül lesznek képesek Spotify tartalmak lejátszására egy mini playerben.  

Podcast

A Spotify player  integráció látványos lépés, ugyanakkor csak a kezdete valaminek, aminek a vége tényleg a facebook aktív és integrált zeneipari jelenléte lehet majd. A Facebook saját podcast platformja- mert erről van szó- jelentősége azért markáns, mert a Spotify esetében ( is) alkalmazott technológiát használva  a Facebook képes lesz arra, egyfajta natív podcast platformként  podcast hallgatási élményt biztosítson miközben a Facebook oldalakat böngésszük!

facebook_podcast2.jpg

A Zuckerberg féle podcast platform ugyanakkor nem lesz nyitott, hanem csak kiválasztott  podcasterek számára lesz elérhető. A Facebook, szinte igazolván nagy testvér mivoltát, több podccast tulajdonos számára felajánlotta, hogy tegye elérhetővé  a közösségi oldalon már létező podcastját Mindehhez arra van szüksége az oldalnak, hogy a podcast tulajdonosok megosszák a publikus RSS feedet, mely a podcastot magát tartalmazza megosszák a Facebook-al.

Hatalmas előnye ugyanakkor a Facebook podcast platformjának, hogy lehetővé teszi a podcast tartalmak integrációját más tartalmakkal- videókkal például- és megoldásokkal- hozzászolások- így ha pusztán felhasználói és podcast tulajdonosi élmény szempontjából nézzük, ez jelenleg a legerősebb és legtöbb kínáló podcast platform!  

Audio messaging

facebook_audio_groups.jpgTavaly nyáron robbant be a köztudatba a Clubhouse alkalmazás, ami sok tekintetben és irányból, de  a podcastinghoz hasonlóan a rádiózás kihívója, hiszen hasonlót ajánl, mint a rádiózás élménye, de sokkal interaktívabb formában.

 S mint minden izgalmas közösségi média területén megjelenő újításra, a facebook erre is  viharos gyorsasággal reagált.  A szolgáltatás neve live audio rooms lett, a már létező Facebook csoportok integráns rész lesz majd és  és indulásként itt is  hírességek sorát vonultatta fel a Facebook, hogy kedvet csináljon a szolgáltatás használatára.  ( bár Mark Zuckerberg védelmében hozz kell tegyük, a Clubhouse sikerében is masszívan közrejátszott az a tény, hogy hírességek kezdték el használni)

Sokszor mondtuk már ezt, de most is igaz: a  facebook ezzel a lépésével talán  minden eddiginél közelebb került ahhoz, hogy tényleg azt lehessen mondani, hogy zeneipari szereplő. Ha jobban belegondolunk a zenei videóktól kezdve a podcastokon át az audio csevegésig minden audio és zenei tartalom elérhető a közösségi oldalon, kivéve  magát az zenei audio streaminget, amihez a Spotif-ra van szüksége a Facebooknak. Az egyelten nyitott kérdés mára tulajdonképpen ez marad a Facebook zeneipari szerepével kapcsolatban, elérkezhet-e egy olyan helyzet, amikor ré lesz arra kényszerítve a cég, hogy saját  streaming audio szolgáltatás indítson?

 

A bejegyzés trackback címe:

https://muzzak.blog.hu/api/trackback/id/tr2616508962

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

süti beállítások módosítása