Többször foglalkoztunk a közelmúltban mi is a Spotify lehetséges jövőjével. A hype és a médiaérdeklődés hatalmas a svéd startup körül (bár a startup kifejezés azt gondolom már nehezen használható Daniek Ek cégére) és egyre gyakrabban merül fel a kérdés, lehet-e a Spotify az a zenei szolgáltatás, amely megszorongatja, ne adj’Isten megelőzi az Apple-t és az iTunest.
Természetesen az összehasonlítás klasszikus almát a körtével hasonlat, hiszen két, különböző ars poeticájú szolgáltatásról beszélünk, ennek ellenére a bevételek a bevételi potenciáli igenis összehasonlítható. Saját kezű összehasonlításunk azt az eredményt hozta, hogy rövid távon nincsen félni valója az Applenek, pláne nem a tengerentúli piacokon.
Ennek ellenére a héten megtartott Allthings Digital konferencián Sean Parker (ki más..) által említettek alapján az Apple sokkal inkább aggódott a Spotify amerikai piacra lépése miatt, mint azt gondoltuk, gondolták az iparági bloggerek és elemzők.
A történet sokak számára ismerős lehet. A svéd cég többszöri nekifutásra sem tudott megjelenni a tengerentúli piacokon, mivel a kiadókkal nagyon lassan és nagyon nehezen haladtak a tárgyalások. A kulcs piacnak számító amerikai piacokra való belépés hiánya pedig magának az amúgy Európában roppant sikeres szolgáltatásnak a jövőjét is megkérdőjelezte, átmenetileg, hiszen tavaly júniusban sikerült a tengerentúli piacokra való belépés, azóta pedig a svéd cég élete szinte csak sikerekből áll!
Arról, hogy a kiadók számára- akik egyébként résztulajdonosok a svéd cégben- nehezen volt érthető az üzleti modell, ami Európában működött régóta tudott volt, több kiadói vezető, így például az azóta leköszönt Edgar Jr., Bronfmann ennek hangot is adott.
Az azonban csak a Sean Parker által elmondottakból derült ki, hogy a sorban az elsők között volt az Apple is, amely a kiadókkal folytatott egyeztetései során rendre a Spotify üzlet modelljének a pay per track alapú letöltő szolgáltatásokra gyakorolt veszélyeire hívta fel a kiadók figyelmét. Ha az időpontot-2011 eleje- is figyelembe vesszük, úgy sok tekintetben érthető, hogy az Apple meglepően hevesen érvelt a Spotify ellen. Steve Jobs és cége pontosan ebben az időben dolgozott saját, felhő alapú szolgáltatásán és volt komoly és összetett tárgyalásokban a kiadókkal. Azt se feledjük, hogy a kezdeti, kiszivárgott termékkoncepciók alapján az iCloud tartalmazott volna streaming komponenst is, amelyet aztán végleg (vagy csupán átmenetileg) az Apple mellőzött a termékből. Jobsék érvelésének legfontosabb eleme az volt, hogy a Spotify,azáltal, hogy ingyen elérhetővé teszi a tartalmakat, rombolja a már létező pay per track alapú szolgáltatások piacát. Parker elmondása szerint végül, nem utolsó sorban a masszív minimugaranciák miatt- az Apple megnyugodott, így gyorsulhattak fel a tárgyalások és indulhatott el tavaly nyáron a svéd szolgáltató a legnagyobb zenei piacon.
Ha igaz amit Sean Parker állít- márpedig nagyon úgy tűnik igen- akkor a kiadók végtelenül kellemetlen helyzetben voltak a tárgyalások során. A kiadók digitális bevételeinek legnagyobb részét szállító, ugyanakkor velük közel sem felhőtlen viszonyban levő cég komoly kétséginek adott hangot ugyanis egy a kiadók tulajdonában (is) levő cég piacra lépését illetően.
A magunk részéről kicsit az Apple félelmein is meglepődtünk, hiszen Steve Jobsék birtokéban az általunk közöltnél lényegesen szofisztikáltabb számítások vannak arra vonatkozólag, mennyiben befolyásolja a streaming szolgáltatások térnyerése a pay per track szolgáltatásokat. Maga a reakció aztán persze abszolút nem meglepő, az Apple minden vetélytársát, már alapjaiban próbálja megrendíteni. Így visszatekintve az elmúlt 10-12 hónapra ugyanakkor az Apple nem csak hogy kudarcot vallott a Spotify piacra lépésének megakadályozásában, hanem a saját szem előtt nézte végig, ahogy a svéd cég lépésről lépésre erősödik meg…