Free Music!

Dráma a világ legnagyobb online rádiójának részvényeivel

2015. november 04. - Pléh Dániel

Hogyha igazán őszinték akarunk lenni magunkhoz, illetve a Pandora vezetői magukhoz, akkor várható volt, hogy ez egyszer be fog következni. A Pandora hosszú évek óta tartó, hullámhegyekkel és hullámvölgyekkel tarkított, de alapvetően pozitív tőzsdei pályafutását az utóbbi időben egyre jobban beárnyékolta a szolgáltatás lassulása.

A hirdetési bevételek növelése, a tartalomköltségek csökkentése, a működés optimalizálása mind-mind a befektetők és a részvényesek felé tett fontos gesztusok voltak, melyek azonban az alapkérdést- merre is fog továbbfejlődni a Pandora- nem oldották meg.

PandoraApp_1.jpg

Az pedig várható volt, hogy az egyre erősödő verseny és olyan vetélytársak, mint az Apple vagy éppen a Youtube piacra lépése előbb-vagy utóbb markánsan érezteti majd hatását a részvényárfolyamon. A drámát végül az okozta, hogy a kaliforniai rádió negyedéves adatai, az Apple Music első hivatalos számai és a Youtube Music indulása egy időpontra estek.

Ami a Pandora negyedéves jelentését illeti, az adatok önmagában véve is aggodalomra okot adóak. A bevételek ugyan 30%-al haladták meg az előző év hasonló időszakát és meghaladták a 300 millió dollárt a negyedév során. A bevételek túlnyomó többsége ( 255.2 millió dollár) immáron a mobil platformból származik.

pandora_aktive_users_2014_2015.jpg

A bevételek növekedése ugyanakkor lényegében az egyetlen pozitívum az Oaklandi székhelyű cég jelentésében. Az aktív hallgatók száma ugyanis éppen hogy csak nőtt, 3%-al az előző évhez képest, az előző negyedévhez képest pedig csökkenést mutatott és immáron 10 hónapja képtelen meghaladni a sok tekintetben lélektani 80 millió fős aktív felhasználói tábort.

S ha mindez nem lenne elég, az on-demand rádió szolgáltatás rég nem látott nagy méretű veszteségről számolt be a negyedév során. A közel 86 millió dolláros veszteség hosszú-hosszú idő óta a legmagasabb, és ezen még az sem szépít sokat, hogy alapvetően egyszeri kiadások miatt ilyen magas a veszteség. Az egyszeri kiadások nagyobb hányada ugyanis egy a Pandora által elvesztett perhez kapcsolódik, ( lásd keretes írásunkat) ami a több folyamatban levő per miatt ugyancsak növelhette a befektetők aggodalmát.

Csontvázak a szekrényből

A Pandora kapcsán az egyik gyakran felmerülő vitatéma, az előadók illetve dalszövegírók számára fizetett díjak mértéke, melyet a cég évek óta sokkall, utóbbiak pedig évek óta kevesellnek. A helyzetet a kongresszus oldhatja oldhatná fel, addig megoldásként maradnak a perek.

A helyzet igazi fonákságát mutatja az a peren kívüli egyesség, melyet most a Pandora kötött, az 1972 előtti tartalmakról. A hatvanas évek végének közepesen ismert duója, a Flo and Eddie még tavaly megnyerte a pert a SiriusXM ellen, melyet azért indítottak, mert 1972 előtt készült zenéiket a rádió jogdíjfizetés nélkül játszotta. A győzelmen felbuzdulva aztán a duó ( és pénzt szimatoló ügyvédeik) tovább mentek és immáron a Pandora-t vonták ugyanezen okokból per alá, aztán pedig a hógolyó tovább növelve immár az RIAA, a tengerentúli lemezkiadói szövetség perelte be az on-demand rádiót, ugyanezen okból.

A peren kívüli megállapodás, amely a hírek szerint 90 millió dollárjába kerül majd a Pandora-nak ezt a pert megállítja, az ugyanakkor kérdés, hogy a lemezkiadók aztán hogyan fogják ezt az összeget az előadókhoz eljuttatni..

Ehhez az amúgy sem pozitív hangulathoz csatlakozott aztán az Apple Music első hivatalos felhasználói számának bejelentése illetve a Youtube Music indulása, amelyek együttesen egyértelmű képet rajzoltak ki: most már valóban a Pandora-tól vesz el ügyfeleket az Apple és majdan a Youtube is. A Spotify-ról nem is beszélve, amely 75 millió felhasználójával lényegében méretben már be érte a kaliforniai szolgáltatót.  

A pesszimista képhez maga a menedzsment is rátett egy lapáttal, amikor negyedik negyedéves előrejelzését, drasztikusan,. 10%-al rontotta le, 350 millió dollárról 320 millió dollárra, ezzel lényegében azt előre jelezve, hogy a Pandora bevételei az amúgy negyedik negyedévben nem lesznek képesek növekedni a mostani szintről.

Rádió és jegyértékesítés egyben: Mit érhet a Ticketfly akvizíció a Pandora számára?

Még a horrorisztikus tőzsdei nap előtti hetekben jelentette be a Pandora, hogy 450 millió dollárét megvásárolta Ticketfly nevű, elsősorban a tengerentúli eseményekre koncentráló jegyértékesítő szolgáltatást. Az akvizíció célja, hogy a Pandora felhasználói számára, zenehallgatási profiljuk alapján lényeges és érdemi koncertajánlókat tudjon ajánlani a szolgáltatás.

Az akvizíció alanya, a Ticketfly ,messze nem mondható piacvezetőnek, hiszen az a Ticketmaster, ugyanakkor tény, hogy a tengerentúli, kisebb események, koncertek piacán jól szerepel a cég, tavaly 500 millió dollár árbevételt ért el.

Maga a lépés stratégiai szempontból abszolút jónak mondható. A streaming szolgáltatások közötti verseny lassan elviselhetetlenül élessé válik, hatalmas szereplőkkel, mint az Apple vagy a Youtube, miközben a hatalmas tartalomköltségek miatt a haszon roppant alacsony. Ezzel szemben a koncert piac és maga az online jegyértékesítési piac meredeken emelkedik. 8 csak tavaly 22%al emelkedett a tengerentúli piac) A Pandora pedig rendelkezik valamivel, ami az ezen a piacon való szerepléshez fontos: Nagy számú aktív felhasználót szolgál ki, akinek a zenei preferenciáit igen nagy mélységben és pontosan ismeri. Nem véletlen, hogy igen komoly sikereket ért már el az online jegyértékesítési együttműködések kapcsán, elég ha csak 55 ezer értékesített Rolling Stones jegyre gondolunk.

Mindennek az együttes hatása: Drámai, 30%-os részvényesés,egy nap alatt, amely azóta is folytatódott!

pandora_stock1508_1510.jpg

A befektetők bizalmas tehát egyértelműen megrendült a cégben és a menedzsmentnek gyorsan mutatnia kell egy olyan irányt, amely bizonyítja majd, hogy a 2000-es évek közepének , meghatározó zenei szolgáltatása az Apple, a Spotify és a Youtube mellett is életképes lehet.

Ez abszolút lehet, lehetne az online jegyértékesítésbe való belépés, annak sikeréhez azonban a Pandora-nak igazolnia kell, hogy nem csak, mint online rádió képes működni, hanem egy olyan platformként, ami kapcsolat teremt az előadók és a rajongóik között. Jelenleg ettől még nagyon messze van a Pandora, de tény, hogy az új vezérigazgató Brian McAndrews egyértelműen ebbe az irányba szeretné terelni Tim Westergreen örökségét. McAndrews feltételezhetően ezt egy hosszabb folyamaként képzelte el, amelyet most a túlélés ( illetve egy esetleges akvizíció elkerülésre érdekében most fel kell gyorsítania!

A bejegyzés trackback címe:

https://muzzak.blog.hu/api/trackback/id/tr318017617

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

süti beállítások módosítása