A Facebook esetleges zeneiparba való belépésről lassan összeszámolni nem tudjuk annyi alkalommal, annyi lehetséges opciót felvonultatva írtunk. Mindennek ellenére a Facebook eleddig maximum, mint forgalomterelő jelent meg a zeneiparban. Nem vásárolta meg a Pandora-t, se a Spotify-t, de még csak a prémium videómegosztót, a Vevo-t sem , pedig a világ zeneipara, az élükön a kiadókkal hosszú évek óta vár arra a pillanatra, hogy a Facebook, mint eleinte a social media, ma már talán az egész internet legmeghatározóbb szereplője igazán komolyan és érdemben belép a zeneipari szereplők közé.
A különböző hosszúságú videótartalmakért és az azokban való hirdetések elhelyezéséért folyó harc azonban újból a zenei videó tartalmak felé mozdíthatja el a világ legnagyobb social szolgáltatását, mindez pedig lényegében azt jelentheti, hogy a Facebook is zeneipari szereplővé válik, és ennek most már csalhatatlan jelei is látszódnak!
A Facebook már a nyáron elindította Facebook Watch néven saját Youtube vetélytársnak szánt szolgáltatását, amely azonban elsősorban jogi problémák miatt eddig inkább csak felkért, profi használókat tudhatott felhasználói között.
Küszöbön az Apple-Facebook-Youtube háború
A nyár közepén jelentek meg az első olyan álláshirdetések, amelyek arra utaltak, hogy az Apple, új zenei stratégiájának részeként, az előadók kiemelt kezelése során zenei videók készítésébe is fog majd. Nyilván Pharrel, vagy éppen Eminem nem bánja, ha aktuális videóklipjüket az Apple legyártja, annak keretében, hogy tartalmaik exkluzívan jelenjenek meg az Apple Music-ban.
A Youtube esetében alkalmazott tartalomfelismerő rendszerhez hasonló megoldás kiépítése gőzerővel zajlik a Facebooknál is, de ez csak a probléma egyik részére jelent megoldást. Maguknak a felismert tartalmaknak a kezelésére a nagy nemzetközi kiadókkal kell megállapodnia Mark Zuckerberg cégének. Ez ügyben sikerült megtenni az első hatalmas lépést karácsony előtt ugyanis a Facebook és a Universal Group sikeresen megállapodott a közösségi oldalra feltöltött videók zenei tartalmainak jogosításáról.
A megállapodás részleteiről nem sokat árult el a két cég, azt azonban tudni lehet,elsősorban a Universal bejelentéséből, hogy a megállapodás érinteni fogja a felhasználók által feltöltött videókban elhangzó zenéket, illetve megteremti a lehetőségét új, innovatív zenei szolgáltatások kialakítására is.
Hogy milyen új innovatív zenei szolgáltatásokról lehet szó, arról persze mélyen hallgat mindkét fél, de joggal feltételezhetjük, hogy a Facebook egyrészt a Messenger zenei szerepét szeretné erősíteni, másodsorban pedig szeretne maga is az előadók, zenekarok számára komplett megoldást nyújtani tartalmaik reklámozására és a rajongókkal való kapcsolattartásra.
Az sem véletlen persze, hogy mindezt a Universal Music jelentette be. A világ vezető lemezkiadója számára ugyanis a Facebookal között megállapodás kiváló eszköz és lehetőség arra, hogy a Youtube-ot még nagyobb nyomás alá helyezze. Hiszen számukra nem létezhet rosszabb hír annál, minthogyha a facebook és a kiadók között élő és esetleg az övéknél több jogot biztosító szerződések jönnek létre!
Folytatódik a Youtube és a kiadók háborúja
A Youtube a legmeghatározóbb digitális zeneipari szereplők egyike, amelynek bevételei sokszorosan meghaladják az összes vetélytárs streaming szolgáltatásét, és amelynek csak a zenei videóit többen nézik meg naponta, mint bármely más zenei szolgáltatás használóinak a száma. Valamikor tavaly tavasszal kezdődött meg az a támadás sorozat, amely teljesen egyértelműen a Youtube ellen irányul, és amelyet a nagy nemzetközi kiadók és jogvédő szervezetek vezetnek.
A Facebook tehát még most sem lép be a zeneiparba abban a formában, ahogyan azt sokan igazán szeretnék. Nem indít saját zenei fókuszú streaming szolgáltatást, nem tervezi brutális elérését arra használni, hogy dalok vagy előfizetések millióit értékesítse. Ellenben egyszerre több szereplőt is kihívások elé állít. A Facebook-Youtube háborúról már mi is több alkalommal írtunk és ma már nem is titkolt célja a Facebook-nak, hogy a videó területen (egyelőre) hegemónival bíró Youtube piacára betörjön. Érdekesebb és talán kevésbé egyértelmű ugyanakkor, hogy a Universal megállapodással a Facebook a közösségi zenei térben mozgó sok, egyre inkább a helyét kereső szolgáltatás számára is komoly veszélyt jelenthet, hiszen könnyen elképzelhető, hogy a facebook az Instragram esetében megismert módszert alkalmazva indít támadást ellenük..