Azt, hogy a Sptoify és a nagy lemezkiadók viszonya felhőtlen lett volna valaha nem igazán állíthatjuk. Másfajta viszony ez, mint az Apple esetében, más, mint milyen a Google és kiadók közötti, de messze nem felhőtlen. Igaz ez annak ellenére, hogy a kiadók a svéd cég tulajdonosai is egyben.
Az elmúlt időszakban a fő konfliktusforrást egyrészt a Spotify ingyenesen elérhető része, illetve a kiadók részére fizetendő jogdíj mértéke jelentette.
Alapvetően mindét esetben – ha kompromisszumok árán is- de végül megbékéltek a felek, nem utolsósorba azért, mert egy hajban eveznek, hiszen végül is, mindegyikük érdeke az, hogy a Spotify sikeres legyen, és ezt ők is tudják.
Az azonban régóta a levegőben lógott, hogy a Spotify előbb vagy utóbb, az előadókkal való szorosabb együttműködés illetve az exkluzív tartalmakért folytatott egyre hangosabb és markánsabb harc jegyében közvetlenül maga kezd el leszerződni az előadókkal.
Mindez addig feltehetően nem különösebben zavarná a nagy major zenei kiadókat, amig csak kisebb, kevésbé jelentős előadókról van szó. A svéd cég alapvetően ezt az elvet továbbra sem sérti meg- hiszen elsősorban független előadókkal tárgyal- de ettől még könnyen lehet, hogy kivívja magának a kiadók haragját.
Lehet-e a Spotify a digitális zene Netflixe?
A Spotifyt a befektetők nem is olyan rég meglepően magas, 30 milliárd dolláros értékre taksálták a tőzsdei kibocsátás során. Abban, hogy a befektetők ennyire optimisták voltak egy veszteséges és olyan céggel kapcsolatban, amely az Apple-el, a Youtube-al és az Amazon-al versenyez elsődlegesen az...
Mert miről is van szó és mit is ajánl Daniel Ek? Struktúráját tekintve tulajdonképpen a kiadói megállapodásokhoz teljesen hasonló konstrukcióról van szó. A svéd cég előleget fizet az előadóknak annak érdekében, hogy szerződjenek vele, a lejátszások után pedig a bevétel 50%-a illeti meg őket.
S hogy miért nem beszélhetünk akkor mégis klasszikus, a major kiadókkal szembe menő szerződésekről? Elsősorban azért, mert azok messze nem kizárólagosak, azaz alapvetően csak a Spotify-ra vonatkoznak, és igy megengedik a szerződő feleknek, hogy más szolgáltatókkal hasonló szerződéseket kössenek. Mindez azt is jelenti, hogy a Spotify- ellentétben a kiadókkal, a szerződések révén nem szeret terjesztési jogot a tartalmakra!
Saját zenei tehetségkutatót indít a Spotify
A streaming zenei piacok és szolgáltatók egyre erősödő versengésének egyik következménye, hogy az exkluzív tartalmaknak hosszú évek után ismételten nagyon komoly jelentőség lett. A cunamit a TIDAL indította el, amely lényegében csak az exkluzív tartalmakra építette fel üzleti modelljét. Őket követte az Apple Music, amely sok más tényező mellett, az exkluzív tartalmakban (is) bízva szeretné letaszítani a trónról a piacvezető Spotify-t.
És akkor nézzük meg, miért is kezdett mindebbe bele a svéd cég kimondva- kimondatlanul a partner kiadók territóriumára tévedve vele? A fundamentális és közvetlen ok nyilván a költségcsökkentés. A Spotify a vele közvetlenül szerződött előadók számára ugyan valóban jelentős ) több ezer eurós aláírási pénzt fizet, a lejátszásonkénti dij, azonban alacsonyabb ,mint amit a kiadóknak kellene fizetnie. És persze papíron nincsen kimondva az exkluzivitás, de joggal feltételezhető, hogy egy a Spotify által közvetlenül leszerződtetett előadó esetén a többi streaming szolgáltató mesze nem lesz olyan lelkes…
A svéd cég persze ennél jóval komplexebb tervekben és lépésekben gondolkozik. És ugyan a kiadó szó amolyan tiltott szó a Spotify publikus megnyilvánulásaiban, igazából mindenki, különösen a befektetők ezt várják hosszú távon Daniel Ek-től és cégétől.
Abban ugyanis, hogy a Spotify-t meglehetősen magasan, 30 milliárd dollárra értékelték a Wall Street-i befektetők legnagyobb súllyal az esik latba, hogy a Spotifyban egy a nagy lemez kiadók kiváltó, a rajongókat és a zenekarokat közvetlenül összekötő platformot látnak. Ahhoz pedig, hogy a Spotify beteljesíthesse ezt, előbb vagy utóbb, valamilyen módon közvetlenül kell menedzselnie az előadókkal való viszonyát illetve exkluzív tartalmakkal kell jelentkeznie. Egyik sem teljesen új és idegen terület, azonban attól, amit a Spotify jelenleg kommunikál felettébb távol állnak…