A 2017-es év végének kétségtelenül legnagyobb meglepetése és egyben legmeghatározóbb híre az volt, amikor az Apple bejelentette, hogy felvásárolja a zenefelismerési piac piacvezetőjének számító Shazam-ot! A megállapodást azóta a fontos európai és tengerentúli versenyjogi szerveztek el is fogadták, így most már hivatalosan is kijelenthető, hogy a Shazam az Apple tulajdona!
Az Apple- Shazam házasság sok tekintetben valóban egy az egekben köttetetett házasság, amely könnyen elképzelhető, hogy alapjaiban változtatja majd meg a digitális zenei erőviszonyokat az elkövetkezendő években!
1. Hatalmas felhasználói adatbázis
Ezen a területen a Spotify több évnyi előnnyel rendelkezik, hiszen már 2014-ben komoly akvizíciókat hajtott végre ezen a téren, míg az Apple egyrészt ekkor még inkább az iTunes-ra koncentrált, másodsorban pedig az algoritmuson alapuló zenemegismerés helyett eleve a humán zenei ajánlókban hitt ( és hisz a mai napig) .
Márpedig az Apple a Shazamot ezen a téren nagyon sok területen használhatja majd. Kiindulásként vegyük azt, hogy az, hogy milyen zenéket próbálnak felismertetni felhasználók milliói kiválóan előrejelezheti azt, hogy egy adott dal népszerűsége hogyan alakul. Ez pedig egy az exkluzív tartalmakra koncentráló és 21.századi modern kiadói terveket szövögető médiacég számára felbecsülhetetlenül értékes információ lehet.
2. Egy sok tekintetben legendás fejlesztői csapat
Mint általában minden ilyen jellegű tranzakció esetében az Apple is sietett leszögezni, hogy mekkora örömmel tölti el a tény, hogy olyan maga színvonalú mérnök csapat csatlakozik a céghez, mint a Shazam mérnökei. A legtöbb esetben a szép szavak ás az információk és tudás átadása után aztán a kiváló munkaerőt szépen csendben eltávolítják a új cégtől.
Az Apple és a Shazam esetében azonban nagy magabiztossággal kizárható, hogy ez történjen. A Shazam mérnökei ugyanis valóban különleges emberek! Különleges mérnökök, akiket megtalálni sem volt egyszerű és akik a szakterületükön egyedülálló tudással rendelkeznek.
Az Apple számára pedig ez a tudás végtelenül fontos lehet! A Shazam mérnökeinek segítségével ugyanis az Apple valamennyi audio terméke, platformtól függetlenül jobbá válhat majd.
3. Maga Shazam is alapjaiban változhat meg
Természetesen a Shazam akvizíció alapvetően fogja majd átalakítani a Shazamot és magát az Apple Music-ot is. A legrövidebb távú, de valószínűleg egyben leglátványosabb változás a Spotify eltűnése lehet majd. Jelenleg a svéd cég az egyik kiemelt streaming szolgáltatás, amelyre a felismert zenék hivatkoznak, azaz akár azonnal egy már létező lejátszási listánkba is helyezhetjük azokat. Ezzel egy idejűleg feltételezhetően a Shazam akár el is veszítheti önálló alkalmazás mivoltát és az Apple Music részévé válhat, amely ezáltal nagy lépést tesz majd abba az irányba, hogy komplett audio élményt nyújtson előfizetői számára.
4. Kulcs a smart speaker piachoz
Az otthoni asszisztensek piacát magasan az Amazon vezeti 43-44%-os piaci részesedéssel, magabiztosan megelőzve a Google-t., míg az Apple a futottak még kategóriát képviseli 6%-os piaci részesedéssel. Az Apple terhát ezen, a várhatóan markánsan növekvő és egyre meghatározóbbá váló piacon jelenleg nincsen jó helyzetben.
A Shazam kulcs szerepet játszhat ennek megváltoztatásában és majd az Apple intelligens és hang alapú megoldásainál a zenei tartalmak és szolgáltatások integrálásában is. Ez a terület az elkövetkezendő években robbanásszerű fejlődés előtt áll, és amennyiben ebben a zene nem kap megfelelő és kellően hangsúlyos helyet, akkor az magára az Apple Music-ra is súlyos következményekkel lehet. Cupertinoban tehát virítani kell ezen a téren hamarosan valami nagyot és ennek a motorja jó eséllyel ugyancsak a Shazam lehet majd.
5. Betörés az autós szórakoztatási piara
Ahogyan mi magunk is említést tettünk már róla, a következő nagy terület, ahol a streaming szolgáltatások áttörést érhetnek majd el, az autó lesz. Az autókban az audio tartalom fogyasztást továbbra is az AM/FM rádió dominálja, ami többek között azzal is magyarázható, hogy a autók átlagéletkora 10 év körül van , azaz a legtöbb autó messze-mesze nem nevezhető connected car-nak. Érezhetően csökkent viszont a CD lejátszók használata és növekedett – duplájára- az online rádiók hallgatása.
Az Apple—mint a többi hardver szolgáltató és mint streaming szolgáltató egyaránt szeretne ezen a területen is megjelenni és ez az az a terület, ahol az otthoni asszisztensekhez hasonlóan jelenleg nem túl erős az Apple ajánlata.
A következő terület ahol átveszi uralmat a streaming:az autó
Az, ahogyan és ahol rádiót hallgatunk, az elmúlt 5-8 évben drasztikusan változott meg. Nem is elsősorban az internet megjelenése, sokkal inkább az okostelefonok megjelenésének köszönhetően.A lényeg talán nem is az, hogy mi, hanem, hogy miért is okozta, okozza azt a...
A verseny pedig itt is egyre erősebb, elég ha arra gondolunk, hogy a piac folyamatosan arról suttog, hogy a Spotify autós hardware megoldással jelenthet meg a piacon, illetve a Pandora- Sirius Xm akvizíció révén a világ legjelentősebb audio szórakoztatóipari cége jöhet létre, amely az autóban lenne talán a legerősebb.
Pár sorral feljebb azt írtuk, hogy nem túl erős az Apple ajánlata ezen a téren. A Car Play- róla van ugyanis szó- több más Apple megoldáshoz hasonlóan a Siri-n alapul, így a Shazam tudása ezen a téren is sokat segíthet majd abban, hogy az Apple termékek színvonala és versenyképessége növekedjen.
4 évvel ezelőtt, amikor az Apple nagy meglepetésre megvásárolta Dr.Dre streaming alkalmazását a Beats Musicot, azt írtuk, hogy „az akvizícióval tehát a digitális zeneipar három legkomolyabb előadó oldali szakembere kerülhet az Apple kötelékébe. Segítségükkel az Apple valóban létrehozhat egy olyan, modern kiadót, amely egyszerre ötvözi az exkluzív megjelenéseket, a koncertekkel, a jegyekkel, a tehetségkutatással.” A megvásárolt Beats Music lett az alapja az Apple Music-nak és tény, Jimmy Iovine nagyon sokat segített abban, hogy Apple tartalmi oldalon is erősebbé váljon. De az is igaz, hogy az a földrengésszerű változás amire sokan számítottak elmaradt. A Shazam esetében ugyanezt mondhatjuk el, a kérdés, hogy az Apple ez esetben ki tudja-e majd használni a lehetőséget?