A Facebook esetleges zeneiparba való belépésről lassan összeszámolni nem tudjuk annyi alkalommal, annyi lehetséges opciót felvonultatva írtunk. Mindennek ellenére a Facebook eleddig maximum, mint forgalomterelő jelent meg a zeneiparban. Nem vásárolta meg a Pandora-t, se a Spotify-t, de még csak a prémium videómegosztót, a Vevo-t sem , pedig a világ zeneipara, az élükön a kiadókkal hosszú évek óta vár arra a pillanatra, hogy a Facebook, mint eleinte a social media, ma már talán az egész internet legmeghatározóbb szereplője igazán komolyan és érdemben belép a zeneipari szereplők közé
Az biztosra volt vehető, hogy Mark Zuckerberg nem fog belemenni, egy a Spotifyhoz hasonló klasszikus teaming szolgáltatás indításába. És, hogyha nem is verte nagy dobra, de az elmúlt években a Facebook lassan de biztosan közeledett a zeneipar és a kiadók felé.
A közeledés oka és célja pedig az, hogy a Facebook a különböző platformokon a felhasználói számára elérhetővé tegyen zenei tartalmakat videókhoz illetve videók formájában.
Előbbiekre már több példát is láttunk az elmúlt bő 2 évben:
- A Facebook Sync Live névre keresztelt megoldás szinte ponton úgy működik ,mint az azóta kínai tulajdonba került Musical.ly , azaz egy élő videó alá kiválaszthatjuk, hogy milyen zenei aláfestést is szeretnénk, ahol aztán a kiválasztott zenei és az általunk eljátszott mozdulatok alkotnak egységet.( márha..)
- A Facebook lehetővé tette felhasználói számára, hogy az általuk feltöltött videók alá zenéket töltsenek fel. A gyakorlatban ez azt jelenti, hogy amikor a Facebookra feltöltünk egy videót, akkor értesítést kapunk majd arról, hogy az alatta hallható zenei tartalom ( már amennyiben van persze) a Facebook érvényben levő megállapodásai alapján felhasználható-e. Amennyiben igen, úgy a videó a zenével együtt jelenik majd meg, amennyiben nem, akkor pedig hang nélkül.
- Az Instagram TV elindításával illetve azzal a lehetőséggel, hogy az Instagramozók által feltöltött videók zenei alapot is kapjanak – az Instagram egy olyan területen lehet meghatározó szereplő, amelyet igazából egyetlen szereplő sem feltétlenül szeretne a jövőben magáénak tudni.
Az Instagramon fogunk új zenéket megismerni?
Napjaink zeneiparának sztárjai a streaming szolgáltatások, efelől túlzottan nagy kétsége senkinek nem lehet. Azon a piacon, ahol az Apple-nek, a Google-nak és az Amazon-nak egyszerre vannak komoly tervei, így nem szólhat másról az élet, mint a nagyon kemény már-már kegyetlen küzdelemről.Ez a...
A következő és talán leglátványosabb lépés a fenti listából ugyanakkor eddig még nem valósult meg: a klasszikus értelemben vett zenei videóklipek otthona a mai napig nem a Facebook, hanem a Youtube..
Ez pedig roppant zavaró a Facebook számára, hiszen a Facebook Watch és Mark Zuckerberg cégének összes videós tervének az esszenciája, hogy a videó területen (egyelőre) hegemóniával bíró Youtube piacára betörjön, és az sem titok, hogy ez eddig nem sikerült.
A zene, mint tartalom pedig a Youtube mesze legnépszerűbb kategóriája, így zenei videók nélkül a Facebook videó platformja valóban nehezen lehet versenyképes. Efelé lehet meghatározó lépés, hogy a hírek szerint a Facebook valamennyi meghatározó zenei kiadóval- Universal Music, Warner Music Sony- tárgyalásokat folytat arról, hogy zenei videóklipek is megjelenjenek a Facebook oldalain.
A Facebook és a kiadók közötti tárgyalások jó eséllyel sokkal simábban zajlanak, mint a Youtube-al vagy a Spotify-al zajló hasonló jellegű megbeszélések, melynek két oka is van. Egyrészt a kiadók nagyon régóta szeretnék, hogyha a Facebook megjelenne aktívan mint szerelő a digitális zenei szolgáltatások között. Másrészt pedig- kicsit hasonlóan ahhoz, mint amilyen helyzetben az Apple-el voltak az iTunes csúcsán- a kiadók szeretnének egy erős versenytársat a Youtube-nak annak érdekében, hogy megerősődjenek a pozícióik a videómegosztó óriással szemben.
Ez a pillanat persze még messze van, de tény, hogy a Facebook tényleges belépése a zeneiparba és a zenipari szolgáltatók közé 2020 egyik legnagyobb zeneipari sztorija lehet, tovább élezve ezzel a küzdelmet a streaming szolgáltatók és giga tech cégek között.