A Beats Music indulása és az általa okozott nem kis zűrzavar a streaming piacon ismét felmelegítette a streaming szolgáltatások jövője körüli vitát és kérdéseket.
Alig több, mint egy évvel ezelőtt azt írtuk, hogy 2013 minden valószínűség szerint egy minden eddiginél több változást hozó év lesz a streaming szolgáltatások számára. Visszatekintve 2013-ra azt mondhatjuk, hogy ez valóban így is volt, mégis, sok tekintetben úgy tűnik 2014 lehet majd a döntő év.
Egyre hangsúlyosabb bevételi szerep
Minden kétséget kizáróan kijelenthető, egy tekintetben komoly áttörést értek el, ez pedig a zeneipari bevételekben betöltött szerepük. 2012-höz képest a nagyobb zenei piacokon is úgy tűnik, egyre fontosabb szerepet töltenek be az ilyen jellegű szolgáltatások. A legnagyobb zenei piacnak számító Egyesült Államok piacán, 2013-ban minden negyedévre igaz volt, hogy az egyedi dalletöltések száma csökkent, az előző évhez képest, és egy negyedév kivételével mindez az albumletöltésekre is igaz. A letöltésektől a pénz pedig túlnyomó részt a streaming szolgáltatások felé vándorolt. Az a trend 2014-ben sem fog megváltozni, azaz jó eséllyel egyre többen és többen használják majd a streaming szolgáltatásokat. A kérdés, sokkal inkább az, hogy ezt mennyire tudják majd kihasználni a szolgáltatók.
Szolgáltatási modell finomítása
A növekvő népszerűség dacára, a streaming szolgáltatások szolgáltatás modellje még mindig javítható, ezt maguk a streaming szolgáltató cégek is elismerik. A 10 dollár/euró körül mozgó előfizetési díj gyakorlatilag szabványosnak tekinthető, a piacé által elfogadott ár, de egyben olyan ér is, amely további ,széles rétegek bevonását akadályozza, különösen a kevésbé fejlett, ellenben erősebben növekvő piacokon.
A Spotify által bevezetett szinte teljeskörű ingyenesség egy, de annál kockázatosabb megoldási kísérlet erre, Ugyancsak erre jelenthetnek megoldást a különböző, partnerekkel ,elsősorban telekommunikációs cégekkel kialakított együttműködések.
A végső cél azonban nem lehet más, minthogy a zenekedvelők minél szélesebb rétege számára bizonyítsák be a szolgáltatások, hogy igénybevételük megéri a havi 10 eurós, dolláros előfizetési díjat.
A streaming zeneiparra gyakorolt hatása
A tavalyi év során kezdtek el láthatóvá válni az első olyan adatok, melyek alapján kijelenthető, hogy azokban az országokban- elsősorban a skandináv országokra igaz ez- ahol a digitális zeneipari bevételek legnagyobb része már a streaming szolgáltatásokból származik, ott ez egyben a zeneipari bevételek növekedését is jelenti.
Ahhoz azonban, hogy mindez ne csupán a nagyon sok tekintetben speciális inkubátor környezetnek számító skandináv országokra legyen igaz , a streaming cégeknek feltétlenül erőteljesebb marketinget kel folytatniuk és minél több telekommunikációs céggel kell megállapodniuk annak érdekében, hogy az ügyfél és előfizetőszámuk növekedni tudjon.
Valóban a streaming a jövő zenei szolgáltatás formája?
A streaming szolgáltatásokkal kapcsolatban. a 2013-as sikeresnek mondható év ellenére roppant sok kérdőjel sorakozik, még mindig. Az első és legjelentősebb magával az üzleti modellel kapcsolatos. Az üzleti modell illetve a jövedelmezőség ugyanis a növekedés ellenére sem javult, sőt az idei, azaz a 2014-es év elején a Spotify illetve az Rdio által végrehajtott lépések hosszú távon is megkérdőjelezhetik a szolgáltatások üzleti értelemben vett életképességét.
A Streaming,mint platform
A streaming szolgáltatások üzleti modellje tehát nem sok jót sejtet, mégis a legnagyobb médiacégek- az Apple, a Google, az Amazon, a Microsoft, a Samsung,- fektetnek be ilyen szolgáltatásokba vagy éppen tervezik már létező szolgáltatások megvásárlását. Mindennek az elsődleges oka , hogy a streaming zenei szolgáltatások a mobil ökoszisztéma és ezáltal az okostelefon vásárlás legfontosabb ösztönző elemévé váltak.
Ezen a piacon ugyanakkor, a jelenlegi árszint mellett, szinte elérték a maximálisan elérhető érdeklődő és előfizetőszámot a streaming szolgáltatások, így további növekedést csupán újabb, jóval fejletlenebb, kockázatosabb országok vagy újabb platformok bevonása jelenthet.
A következő had-szintér a streaming szolgáltatások számára minden valószínűség szerint az autó lesz, azaz megkezdődik majd egy újabb médium, a rádió és az online zenei szolgáltatások küzdelme. A CD és az egyedi letöltési szolgáltatások közötti átmenet a zeneipar legfájdalmasabb 10 éveként számon tartott évtized. Szakemberek szerint az egyedi letöltések és a streaming szolgáltatások közötti átmenet ennél is fájdalmasabb lesz…