Az Apple számára az Apple Music messze nem csupán egy kísérlet. A néha Steve Jobs vezette cég az iTunes révén hosszú-hosszú éveken át dominálta a világ zeneipari bevételeit. A streaming szolgáltatások növekedés és tárhódítása azonban fokozatosan, lépéskényszerbe hozta, sodorta az Apple-t is, hiszen a piacok legtöbbjében, az a lá carte szolgáltatások ( mint például az iTunes) terhére növekedtek.
Az Apple első válasz lépése erre az iTunes Radio volt, lett volna, amely azonban hatalmas kudarc volt, a iTunes Radio egyértelmű sikertelensége bevallottan pánikot okozott a Cupertino-i cégnél. Így és ez után döntöttek a Beats Music felvásárlása és a Beats Music alapjain az Apple Music elindítása mellett.
2015-ös indulása óta az Apple Music alapvetően sikeresnek mondható, hiszen többé évnyi lemaradást ledolgozva igen hamar felküzdött magát a piacvezető svéd Spotify mögé, és bizonyos földrajzi területeken már az sem elképzelhetetlen, hogy az Apple Music válljon a piacvezetővé.
Ugyanakkor az is tény, hogy az Apple számára talán legfontosabb piacon, az Egyesült Államokban a streaming és streaming jellegű szolgáltatások piacát továbbra is egy online rádió szolgáltatás, a Pandora vezeti.
Miért nem lesz meghatározó szereplő a Beats1?
A múlt hét kedden elindult Apple Music egyik legkülönlegesebb része a Beats 1 rádió. Az Apple ugyanis lényegében egy broadcast rádiót tuszakolt bele egy alkalmazásba, ami most, amikor a zenemegismerés egyik legfontosabb eszközének a broadcast rádiókat egyre jobban kiszorító interaktív rádiók jelentik, sok mindennek mondható, csak nem előremutatót megoldásnak,legalábbis papíron.
Mindez több okból is kellemetlen az Apple számára. Egyrészt mert a Spotify és az Amazon mellett egy újabb, most már komoly háttérrel (is) rendelkező céget kapott vetélytársnak másrészt pedig pont azon a területen, ahol az Apple a Beats Radio révén szeretne nagyobb és nagyobb területet kiszakítani magának.
Az Apple számára egyre fontosabbá és meghatározóbbá váló Apple Music tengerentúli szerepének megerősítésében pedig okmoly szerepe lehet a legnagyobb amerikai rádióhálózatnak, az iHeart Media-nak.
Arról, hogy az iHeart Media hogyan is jutott oda, hogy felvásárlási célpont lehet keretes irásunkban olvashattok bővebben, de most talán nem is ez a fontos, hanem az hogy az Apple-nek milyen tervei vannak, lehetnek.
A tárgyalásokhoz és az Apple-höz is közel álló személyek szent a Cuperinoi cég fő célja egy esetleges megállapodással a Beats 1 Radio terjesztésének és elérhetőségének drasztikus növelése lenne.
Jelenleg a Beats 1 radio csak az Apple Music előfizetők számára érhető el, ami annak ellenére is komoly korlát, hogy a tengerentúlon jóval magasabb az iOS penetráció, mint a világ többi részén. Az iHeart Media megállapodás révén pedig a Beats teljes egészében vagy részben 850 amerikai rádióállomáson válna elérhetővé.
Küzdelem a csőd terhe alatt A rádió hálózta csődjének oka, taln meglepő módon nem magában a gazdálkodásban rejlik., hanem gy 2008-as utólag tragikusnak minősül akvizicióból eredeztethető. Meglehetősen hamar, valamikor 2010-ben nyilvánvalóvá vált, hogy amennyiben a közben a nevét Clear Channel-eől iHeart Media-vá változtató cég nem tud valamit kezdeni a rá nehezedő adóssággal, úgy nem várhat más rá ,mint a csőd… Mégis a Texasi cég közel 8 éven át húzta és volt képes törleszteni, a hol magasabb, hol alacsonyabb éppen aktuális törlesztő részleteket. 2018 februárjában aztán a cég nem volt képes törleszteni az aktuális részleteket, így kénytelen volt csődvédelembe menekülni. Ez a csőd egyezség jár majd le 2019 első negyedévének a végén. nyilvánvalóan már a potenciális vásárlók érdekeit (is) szem előtt tartva jött létre az a megállapodás, melynek értelmében az iHeartMedia, Inc. and Clear Channel Outdoor Holdings, Inc útjai különválnak |
Mindezen felül azt sem szabd lefelejteni, hogy az iHeart Media, összesen mintegy 120 millió regisztrált felhasználóval rendelkezik, ez a 120 millió felhasználó pedig ígéretes terep és célpont lehet az Apple különböző szolgáltatásai számára.Az iHeart Media technológiája és megoldásai segíthetnének az Apple-nek abba hogy a rádiózás és a streaming következő nagy harcterületén, az autóban valló zenehallgatásban segítsen az Apple-ek előretörnie…
Háború hálozatért Majdnem biztosan kijelenthető ugyanakkor, hogy az Apple nem lesz egyedül akkor, amikor arról van szó, hogy ki veszi veheti meg az iHeart network meghatározó részét. A hírek szerint a nehéz helyzetben levő rádió hálózat maga keresett meg befektetőket 2018 végén. Ezek közül az egyik az Apple volt. De nem egyedül és egyedüliként az Apple-t kereshette meg a bajban levő cég, így Tim Cook és csapata vetélytársakkal is szembesülhet majd. A vetélytárs nem más, mint a legjelentősebb tengerentúli online rádió szolgáltatásban, a tavalyi év legjövedelmezőbb zenei alkalmazásában,a Pandoraban meghatározó részesedéssel bíró Liberty Media. Az a Liberty Media, amely egyszer már bejelentkezett a cégért. sok más cég mellett a magyar UPC-t, a Forma 1-t és részben a vezető amerikai on-demand szolgáltatót, a Pandora-t is tulajdonában tudó cég az iHeart Media 40%ért kínált 1 .16 milliárd dollárt(..) A megállapodás akkor nem született meg A Liberty érdeklődése azonban megmaradt. A végcél pedig az ő esetükben is valami hasonló, mint amiben az Apple gondolkozik, gondolkozhat. A (nem is annyira titkolt) cél ugyanis nem kevesebb lehet, mint egy olyan szereplő létrehozása, amely a zenemegismeréstől kezdve, az on-demand illetve autóban történő zenefogyasztáson át egészen a koncertjegyértékesítésig minden területet lefed majd. Ebben kapna, kaphatna szerepet a Siriu XM, a Pandora és az iHeart Media, mint rádiók, a Livenation, mint koncerjegyértékesités és a Universal Music, mint egy modernizált, piacvezető 21.századi kiadó. |
Akár mi is lesz a küzdelem vége, az feltétlenül jelzésértékű, hogy az Apple egy ennyire hagyományos média vállalkozás iránt fejezte ki érdeklődését. Az iHeart Media ha a ebből az innovatív irányból közelítjük meg, sehogysem illik bele abba a sorba amelyben a Beats Music és a Shazam sorakozik. Abba a trendbe azonban már sokkal inkább, amelynek a végén, az Apple már nem (csupán) mint digitális zenei szolgáltató van jelen, hanem mint egy zenei kiadó vállalat.