A 2018-as év digitális zenei fejleményeit beharangozó írásunkban, azt írtuk, hogy 2018 kapcsán 20 éve nem látott optimizmus honolt a világ zeneipari szerepéiben. 2018 alapvetően nem is hozott szégyent az elvárásokra, és minden reális számítás és előrejelzés szerint 2019-ben sem fog megállni a streaming szolgáltatások és ennek köszönhetően a zeneipari bevételek növekedése, maximum az ütem lassul majd. Mégis, 2019 -ben sokkal kevésbé erről, azaz a növekedésről, hanem inkább konfliktusokról kell majd beszélnünk.
Tovább közelít az Apple Music a Spotify-hoz
2019 amúgy sem lesz könnyű év a svéd cég számára ( erről majd később) az egyik jelentős problémája pedig minden bizonnyal a piac vezető pozíciójának megőrzése lesz. Az Apple Music már 2018-ban is egyre közelebb került hozzá és ez a trend 2019-ben is folytatódik, sőt erősödik majd. Egyrészt azért, mert azokon a piacokon, ahol a Spotify növelhetné az előnyét egyre erősebb lokális szereplőkkel és egyre speciálisabb, bonyolultabb piacokkal szembesül majd a svéd cég. Másodsorban pedig azért, mert az Apple számára az iPhone eladások egyértelmű és immár hosszú távú hanyatlása miatt a szolgáltatások és benne az Apple Music kiemelt fontosságúvá válhatnak 2019-ben!
A Tencent végérvényesen meghatározó piaci szereplő lesz
2018 egyértelműen az az év lesz, amire sok más mellett persze, de úgy emlékszünk majd, mint az év, amikor a nyugati zeneipari szakértők számára is egyértelművé vált, hogy a kínai zenei piac és a kínai piacokon fejlődött és fejlődő szereplők alapjaiban fogják befolyásolni a világ zeneiparát.
Az ezen a hatalmas piacon létrejött zenei szolgáltatások azonban immáron a globális zenei piacokon is meghatározó szereplőkké váltak és közűlük is kiemelkedik a Tencent, amely már messze nem csupán lokális, hanem globális szereplőnek számít! És az a Tencent,amely a Tencent Entertainment néven kivált az anyacégből és tőzsdére lépett.
Ez a Tencent pedig 2019-ben is tovább növekszik majd, elsősorban pont azokon, a hatalmas növekedési potenciállal bíró piacokon fog terjeszkedni, ahová nyugati vetélytársai is tartanának.
Tovább küszködik a befektetőkkel a Spotify
Amikor 2018 tavaszán Daniel Ek cége megjelent a tőzsdén azt írtuk, hogy a svéd cég igen jó tőzsdei hangulat mellett, lépett ki a tőzsdére. Azok a befektetők ugyanis, akik szeretnék kivenni a részüket a streaming piac várható brutális és még hosszú éveken át tartó növekedéséből, nem sok mindenből választhattak és így a Spotify marad, ahová befektethettek.
2019 várhatóan egy az elmúlt éveknél sokkal volatiliesebb ,hektikusabb év lesz a világ tőzsdéin, egy ilyen helyzetben pedig egy veszteséges, minden valószínűség szerint lassuló növekedésről beszámolni tudó cég, mint a Spotify nem sok jóra számíthat.
Elkel a Universal Music, de ennek ellenére a major adók szerepe egyre csökken
2019 első negyedévének a slágere lesz majd a legjelentősebb zenei kiadó a Universal ( egy részének) az értékesítése. A legnagyobb zenei kiadó a streaming szolgáltatások növekedésének ( is) köszönhetően szép nyereséget termel, így előláthatólag elég jelentős sorban állás és küzdelem lesz érte, amivel a tulajdonos Vivendi bizonyosan jól jár majd!
Ennek ellenére ugyanakkor 2019 lesz talán az első olyan év, amikor a hagyományos kiadói modell igazán komoly publicitást kapó ütéseket szenved majd el. A piac illetve az, amit az előadók elvárnak ugyanakkor fundamentálisan más, mint évekkel ezelőtt. Akkor ugyanis, amikor a streaming szolgáltatók- mondjuk a Spotify- 1 millió lejátszás után 5000 dollárt garantálnak az előadóknak – ez nem kevesebbet jelent, minthogy egy ügyes, saját marketing gépezetét és a streaming szolgáltatásokban jelenlevő közönség menedzselését elvégző előadó számára tulajdonképpen a havi megélhetés garantált lehet a streaming szolgáltatásokból is! A saját tartalmak jogainak birtoklása tehát egyre fontosabb, ez pedig szembe megy a nagy kiadók fundamentális érdekeivel.
Párhuzamosan tehát a streaming szolgáltatások száguldásának köszönhetően amúgy ugyancsak prosperáló ( elég ha a kiadói bevételeket nézzük) tradícionális kiadói modellel, kezd kiépülni egy az átlagos zenészek számára új lehetőséget biztosító ökoszisztéma is. Persze ahhoz, hogy ez az ökoszisztéma és párhuzamos valóság működjön, befektetőkre is szükség lesz, de úgy tűnik ezzel sem feltétlenül lesz probléma 2019-ben pedig megjelenhetnek az első komolyabb vadhajtások is!
A UPC tulajdonosából meghatározó zeneipari szereplő lesz
Tavaly, amikor a vezető online rádió, a Pandora a UPC tulajdonosa Liberty Media tulajdonába került, már akkor egyre többen kezdték el emlegetni, hogy hosszabb távon a Liberty célja egy egy 360 fokos portfoliót nyújtó zenei vállalat létrehozása lehet.
Ezek a pletykák és feltételezések aztán tovább erősödtek az vége felé közeledve, amikor a Liberty is bejelentkezett a Universal iránt érdeklődő cégek sorába, valamint amikor az Apple vetélytársaként A Liberty is bejelentkezett legnagyobb tengerentúli rádióhálózat, a csőd terhe alatt küzdő Iheart media-ért.
Hogy a Liberty lesz-e a universal tulajdonosa, az kérdéses, az már azonban sokkal kevésbé, hogy az iHeart Media igen, ez pedig azt jelentheti, hogy megvalósulhat és felállhat majd a legjelentősebb tengerentúli multiplatform rádiószolgáltatás, benne a Pandora-val, a Sirius Xm-el és az Iheart rRadio-val.
Továbbra is veszteségek maradnak a streaming szolgáltatások
A téma, azaz, hogy a streaming szolgáltatások mikor lesznek és lehetnek-e egyáltalán nyereségesek nem új keletű, közel 10 éve mozgatja a zeneipar szereplők és befektetők fantáziáját.
A helyzet azonban nem vagy nem sokat változott, azaz hiába növekednek éves szinten 50% feletti mértékben a streaming szolgáltatások , hiába nő legalább ekkora mértékben felhasználószámuk, a nyereségesség a mai napig roppant messze van.
Ezt akár a streaming szolgáltatások belső, saját gondjának is lehetne nevezni, ezzel párhuzamosan ugyanakkor az előadók maguk is egyre határozottabban kezdték el követelni jussukat a streaming szolgálttaóktól.
Harmadik metatrendként pedig bonyolítja a fenti amúgy sem egyszerű helyzetet, hogy a streaming szolgáltatásokért a jelenleginél is kevesebbet szeretnénk fizetni, különösen a kevésbé fejlett, de nagyobb növekedési potenciállal bíró zeni piacokon.
Hogy lehet-e és ha igen hogyan kijönni ennek a három ellentétes trendek a mókuskerekéből? üzleti alapon könnyen elképzelhető, hogy sehogyan sem. Valamilyen módon a veszteséges streaming szolgáltatások keresztfinanszírozására lesz szükség. Aztán hogy ez a kínai chat szolgáltatások esetében jól működő modell lesz-e vagy az, hogy a független streaming szolgáltatások, élen a Spotify-al ellelehetetlenülnek nem 2019-ben fog eldőlni, de indikációt kaphatunk majd arról idén, milyen irány is lehet a nyerő…
Az otthoni asszisztensek révén tovább nő az Amazon Music
Az Amazon Music immáron évek óta amolyan lopakodó üzemmódban közelít a streaming piaci vezetőkhöz, több szintű zenei portfóliójával. Azzal a portfólióval, aminek a kialakításakor kifejezetten céljuk volt, hogy a többi szabványos streaming szolgáltatáshoz képest mást, eltérőt nyújtsanak.
Más jellegű szolgáltatásokat akartak nyújtani már a kezdetektől fogva, és pontosan emiatt építették fel úgy és abban a sorrenden az Amazon streaming zenei univerzumot ahogy. Ezért jelent meg elsőként az Amazon Prime kiegészitéseként a sok tekintetben korlátozott szolgáltatást nyújtó , azonban ingyens Amazon Prime Music, majd pedig később az Amazon Music Unlimited és annak intelligenes asszisztensekre optimalizált, olcsóbb verziója.
A többi vetélytárssal ellentétben az Amazon a smart speaker és asszisztensek piacát a streaming piacon nem egy majdani lehetőségként, hanem egy jelenbeli értékelhető keresletként közelítette meg.Mindez pedig kifizetődött, ez teljesen egyértelmű és 2019-ben pontosan ez fogja még tovább repíteni Jeff Bezos zenei streaming zenei portfólióját.
Folytatódik a harc és kálvária a Youtube körül
2019 valószínűleg a Youtube és a Google zenei stratégiáját, helyzeté illetően rég nem látott fontosságú év lesz. Egyrészt ez lesz az az év amikor érdemben kiderül, kiderülhet, hogy az a fajta digitális zenei all-in, amit a Google szolgáltatásainak egyesítésével és a Youtube egyértelmű fókuszba helyezésével vállalt(..?) az működik és lehet-e reális esélye arra a Youtube-nak, hogy a piacvezető Spotify-Apple duó közelébe érjen reális időn belül?
Minderre- azaz arra, hogy a Youtube prémium része is számottevő szerepe legyen- azért is lenne szükség, mert 2019 is bizonyára arról szól majd, hogy a kiadók és jogvédő szervezetek a Youtube ingyenesen igénybevető részét okolják majd azért, hogy a hatalmas nézettség és látogatottság ellenére, szinte alig látható bevételt termel a szolgáltatás az előadók számára.
2019-bwen pedig ennek a harcnak már adminisztratív lépései is lesznek, ami nyilván rossz lesz a Youtube-nak, de talán rosszabb lesz maguknak az előadóknak, zenészeknek. A Youtube helye és szerepe ugyanis megkérdőjelezhetetlen, a digitális zenei ökoszisztémábam, még akkor is, hogyha ezt sokan nagyon nem szeretnék…
Jó dolog lesz előadónak lenni… egy ideig biztosan
Pontosan ezeknek az adminisztratív intézkedéseknek köszönhetően 2019-ben lesznek előadók akik jobban fognak keresni, mint az előző években az intézkedéseknek köszönhetően. Mindez azonban jó eséllyel csak Pirruszi győzelem lesz, pontosan a fenti pontokban említett pénzügyi problémák miatt ugyanis a streaming szolgáltatások számára a tartalom költségeik csökkentése lesz a cél, egyrészt, hogy eredményességük javuljon, másrészt hogy olyan piacokon is meg tudjanak jelenni, ahol a fizetőképes kereslet jelentősen alacsonyabb. S hogy mindez mit jelenthet majd a kiadó-előadó-szolgáltató hármas viszonyrendszerében? Fonák módon azt, hogy egyre gyorsuló módon a streaming szolgáltatók kerülnek majd nyeregbe és diktálhatják majd a feltételeket az előadók és a kiadók számára. Abban pedig biztosak lehetünk, hogy ezek nem azok a feltételek lesznek, melyekről utóbbiak álmodnak…