Free Music!

Egy igazi amerikai mese-csődből a tőzsdére

2020. március 09. - Pléh Dániel

A Clear channel az egyik legtradícionálisabb amerikai független rádióhálózatnak számít, hiszen 1972, azaz közel 50 éve  a rádiós piacon meghatározónak mondható szereplő.  1972, azaz közel 50 éve  a rádiós piacon meghatározónak mondható cég azonban az innováció terén is élen járt.

iheart_radio-illo-topline-opener.jpg

Az innováció ugyanakkor nem  mindig elégséges az üzleti sikerhez, sajnos erre is pont a Clear Channel szolgáltatott példát. A csőd  okát az összesen 20 milliárd dollárt(!!) kitevő hitelállomány jelentette, amelyet a cég lényegében 10 éve 2008 óta görgetett maga előtt.

Mindez 2018-an történt , alig egy évre rá pedig már a tőzsdére menetelt fontolgatta a cég, hogy aztán 2019 nyarán meg is tegye mindezt.  Hogy hogyan lehetséges mindez és mi történt  a szűk egy évben a csőd és a tőzsde között? Mindjárt megmondjuk!

 

Megvenné az Apple a legjelentősebb amerikai rádióhálózatot?

Az Apple számára az Apple Music messze nem csupán egy kísérlet. A néha Steve Jobs vezette cég az iTunes révén hosszú-hosszú éveken át dominálta a világ zeneipari bevételeit. A streaming szolgáltatások növekedés és tárhódítása azonban fokozatosan, lépéskényszerbe hozta, sodorta az Apple-t is, hiszen a piacok legtöbbjében, az a lá carte szolgáltatások ( mint például az iTunes) terhére növekedtek.

A fundamentális alapját az egész folyamatnak az a tény tette lehetővé, hogy a rádió hálózat csődjének oka, nem  magában a gazdálkodásban rejlik, hanem egy 2008-as utólag tragikusnak minősül akvizicióból eredeztethető.

Ez adhatta az alapot ahhoz, hogy a hitelezők ,2018 végén- 2019 elején elfogadták a menedzsment reorganizációs elképzeléseit. Ennek értelmében a cégnek igen jelentős átalakításokat kellett végrehajtania és tartozásait 26.5-ről, 5,75mliliárd dollárra kellett csökkentenie és ami talán a legfontosabb. a minden baj okozójának tekinthető Clear Channel Outdoor Holdings és a az iHeartMedia, Inc. útjai különválnak.

A csődegyezség birtokában merült fel, először a cég oldaláról, hogy a fennmaradó tartozást részvénykibocsátás által finanszíroznák. Az 1.5 milliárd értékben tervezett részvénykibocsátás végül meghiúsult,ugyanis szakértők, befektetők egyöntetűen azt javasolták, hogy jobb a cég számára, hogy nem részvénykibocsátással jelenik meg a tőzsdén.   

 

Érvek és ellenérvek

Ha első zeneiparral kapcsolatos olvasmányunk az iHeart Media IPO dokumentációja lett volna, akkor egészen biztosan rohanunk sorban állni a részvényekért. a cég ugyanis valóban impozáns adatokat közölt. Néhány közülük, a teljesség igénye nélkül:

  • havi szinten 275 millió hallgtót vonz a hálózat, ami elérésben meghaladja a Google(251 millió) és a Facebook (215 millió) tengerentúli elérését a Comscore adatai alapján
  • Az iHeart media közösségi oldalai 145 millió rajongót vonzanak, miközben a Spotify hasonló felületei az USA-ban csupán 28 milliót
  • A cég a digitális audio tartalomfogyasztást sokkal inkább kiegészítőnek gondolja, mint a hagyományos forrásokat (pl. a rádiót) helyettesítő trendnek.2008 és 2018 között— 33 millióról 160 millióra nőtt az online zenehallgatók száma, azonban közben — a hagyományos rádiózás is növelni tudta bázisát 236 millióról 249 millióra.

 iheart_radios.jpg

A független piaci elemzések ugyanakkor egyértelműen a rádió és a többi hagyományos forrás visszaesését, háttérbe szorulását mutatják, még az olyan, a rádió számára hazai pályának számító  helyeken, mint az autó is! Amíg 2013-ban a második legtöbbet használt forrás a CD lejátszó volt,  2019-re  közel harmadával visszaesett, és az általa hagyott űr helyére tör be a saját zenei tartalmak digitális fogyasztása, az online rádiók és a podcasting.  Tehát a rádió számára az autó még valóban hazai pálya, de egyre több mindenkivel és egyre erősebben kell osztoznia!

 

 Mindez aztán 2019 júliusában meg is történt, azaz bő másfél évvel  csőd után az Iheart Media részvényeivel elkezdődőtt a kereskedés a New Yorki tőzsdén. A kereskedés a nyitáskor és azóta is meglehetően volatilis volt. A   kereskedés megkezdése után  meredeken csökkent az árfolyam egészen a 12-13 dolláros szintekig, hogy aztán onnan törétnrlim csúcsra jusson idén év elején, hogy aztán most, a koronavírus pánik miatt ( is) ismét  mélybe zuhanjon.

iheart_stock.png

És ugyan a csődöt csodaszerűen maga mögött hagyta a cég mindez nem jelenti azt, hogy innentől sétagalopp lesz az élete. Erről a már a parketten magát megmérettető Pandora vagy az amúgy a streaming  zenei piacot uraló Spotify vezetői tudnának sokat mesélni..

Az iHeart media kapcsán ellenkező előjellel merülnek ugyanis fel azok a kérdések, amelyek a streaming zenei szolgáltatókkal kapcsolatban felmerülnek. Az iHeart Media-nak a tőzsdei sikerhez arról kellene meggyőznie a befektetőket, hogy az, amit hagyományos rádiózásnak gondolunk, még hosszú ideig velünk lesz.  És ez finoman fogalmazva sem lesz könnyű, még akkor sem, hogyha a tőzsdére lépés kapcsán összeállított anyagban valóban impozáns számokat  prezentáltak!

A bejegyzés trackback címe:

https://muzzak.blog.hu/api/trackback/id/tr3314743029

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

süti beállítások módosítása