2013, fontos, de nem sorsdöntő év volt a világ zeneiparában, különös tekintettel a digitális szegmensre. 2013 nagyon sok érdekes szolgáltatást hozott- elég ha csak a Bloom.fm-re gondolunk- sokak számára növekedéssel teli év volt, de voltak akik számára a befejezést jelentette. 2013 nem nagyon döntött el semmit, sőt inkább szaporította a megválaszolandó kérdéseket.
Az idei, 2014-es év kapcsán már most, az év elején rengeteg kérdőjel sorakozik, a következőkben ezeket próbáljuk meg felsorolni és jósolni, megfejteni:
Világszinten stagnáló egyedi letöltő szolgáltatások: Azt már tudjuk, hogy 2013-ba, az egyelőre még a világ legnagyobb zenei pacának számító amerikai piacon az egyedi leöltések mélyrepülésbe kezdtek. Feltételezhető, hogy a kevésbé fejlett piacokon ez még nem következik majd be, de a streaming szolgáltatók roppant agresszív terjeszkedése miatt, az szinte biztosra vehető, hogy globálisan sem tudnak majd növekedni az egyedi letöltések.
Dinamikusan növekvő streaming szegmens: 2012, majd pedig 2013 után azt kijelenteni, hogy a streaming szolgáltatások növekedése 2014-ben is folytatódik, nem nagy kockázat. A nagyobb streaming szolgáltatók, int a Spotify vagy a Deezer sok tekintetben kényszerből is újabb, komoly növekedési potenciállal bíró piacok után néznek és ott folytatják egyre inkább élet-halál harcukat!
Forrongó amerikai zenei piac: A 2013-as évet jellemző meglepetések- azaz az egyedi leötlések meglepő csökkenése- ismeretében 2014 több szempontból is kritikus év lesz a tengerentúli zenei piacok számára. Egyrészt nagy kérdés, hogy az egyedi és album letöltések csökkenése hogyan érinti majd az abszolút piacvezető Apple-t. Másrészt a Beats Music, illetve a Youtube Music Pass valamint a Deezer várható piacra lépésével igaz vérremenő harc indul maid az amerikai zenekedvelők kegyeiért. Olyan harc, amelynek a kimenetel, a világ többi zenei piacán zajló, esetlegesen sikeres terjeszkedést is könnyedén felülírhatja majd…
Átrendeződik a világ zenei térképe: Az átrendeződés már 2013-ban elindult, ezt a tengerentúli adatok mutatják talán a legplasztikusabban, a folyamat 2014-ben pedig még látványosabban zajlik majd. Az amerikai mellet egyre fontosabb lesz a Japán, valamint a Dél-Amerikai piacok is, és a streaming szolgáltatók és szolgáltatások elsődleges színterei is inkább ezek a fejlődő ,ámde nagyobb növekedési potenciállal bíró országok lesznek.
Egyre erősödő akvizíciós pletykák: A 2012 végén elindult és 2013-ban csak fokozódott folyamat, melynek részeként gyakorlatilag minden fontosabb szórakoztatóipari és készülékgyártó márka belépett a zenei piacra, amely egy végtelenül telítetté vált. 2014 egyik legnagyobb kérdése az lesz, hogy ez a rengeteg, alapvetően streaming szolgáltató ( Deezer, Spotify, Google All Access, Beats Music, Youtube Music Pass, Songza, Rdio, Pandora, Xbox Music) létezhet-e egy alapvetően nem növekvő piacon? ( hiszen a zenei költések nem nőnek..) Mi azt gondoljuk nem, s így 2014-ben elindulhat az,az akvizíciós hullám, melynek keretében a nagyobb médiacégek, saját, kevésbé jól teljesítő szolgáltatásaik helyébe kisebb, de népszerű szolgáltatókat vásárolnak majd fel..
Hogy mit hozhat összességében 2014? Alapvetően a legfontosabb kérdések tisztázódását, de ami még ennél is biztosabb: Minden eddiginél nagyobb, erőteljesebb és keményebb versenyt hozhat a fontosabb zenei piacokon! 2014 lesz az, az év, amely után a zene, mint tartalomtípus igazán megerősíti majd vezető helyét a tartalomfogyasztásban!