Free Music!

Vége a Tik-Tok Music-ak

2024. december 19. - Pléh Dániel

Szeptemberben még arról írtunk, hogy  a kínai közösségi óriás, a Tik-Tok milyen lépések sorozatával tervezi egy teljesen újfajta, a megváltozott fogyasztói és előadói igényekre rezonáló  zeneipar kialakítását.

Ezekben a tervekben bizonyosan szerepelt ( volna) valamilyen formában, valamekkora hangsúllyal  a Tik-Tok saját audio streaming szolgáltatása.  Szerepelt volna kifejezést használtunk, ugyanis a tulajdonos Bytedance , nem kis meglepetésre november végével bezárta a szolgáltatást.

tiktok-guide-for-music-releases-2021.jpg

Azok a felhasználók, akik szerették volna, hogy a szolgáltatásban létrehozott lejátszási listáikat más streaming szolgáltatásba szerették volna áthelyezni, előre kellett, hogy jelezzék mindezt.

A jövőben a jelenlegi Tik-Tok Music felhasználóknak meg kell majd elégedniük a Tik-Tok által nyújtott zenei élménnyel.  A cég azt javasolja, hogy a Tik-Tok  Add To Music App” funkcióját használják a jövőben a Tik-Tok használók arra, hogy más streaming audio szolgáltatónál  már meglevő lejátszási listájukhoz adják az adott zenét.

Egyszer volt hol nem volt 

 A Bytedance, még 2020 elején, még a koronavírus pánik előtt elindította klasszikus streaming zenei szolgáltatását, a Resso-t. De a szolgáltatás csak néhány fontos és érdekes feltörekvő zenei piacon volt elérhető 2023 ugyanakkor markáns változást hozott,  ugyanis a Resso, mint márka eltűnt a helyét pedig a TikTok Music foglalta el. Ars poeticáját tekintve a Tik-Tok Music ötvözni szeretné azt, amit a Spotify nyújt- hatalmas zenei adatbázis- azzal, amit a Tik-Tok nyújt- szuper erős közösségi élmény.

tiktok_music2.png

 

Nyilván ha valaki zenei szolgáltatást tervezne, miközben a Tik-Tok és a tulajdona, számára a legfontosabb feladat a két szolgálatás közötti átjárás biztosítása, annak érdekében, hogy a Tik-Tok népszerűségét kihasználva tudjon forgalmat terelni tisztán zenei szolgáltatása felé.

Már anno a Resso is nyitott ebben az irányban, de  a Tik-Tok Music egyértelműen próbál minden létező integrációs lehetőséget kihasználni. Az alkalmazásban a Tik-Tok-on népszerű dalokat teljes hosszukban lehet meghallgatni,le lehet őket tölteni, és meg is lehet őket osztani.   

 

S hogy mi állhat a csúnya fiaskó mögött? A legtöbb szakember egyetért abban, hogy a fő ok az, hogy a Tik-Tok valami olyasmi szeretett volna lenni, ami nem ő. Ahogy a terveket elkezdte megvalósultak, úgy váltak azok a valóságban egyre inkább „csak” egy streaming audio szolgáltatássá.   

 A Tik-Tok Music-na ( gyerekkori nevén Resso-nak) tehát gyorsan és elég csúnya vége lett, a közvetlen vetélytársak pedig örülhenek, úgy tűnik ( egyelőre) nem jelenik meg a piacon egy a nyugati  szolgáltatásokhoz képest markánsan más megközelítést alkalmazó üzleti modell.

A Bytedance lépése ugyanis egyben ezen a területen a mesterterv módosulását is jelentheti, jelezheti. A saját streaming szolgáltatás megszüntetésével ugyanis a Bytedance hosszabb távon sokkal inkább a jelenlegi streaming szolgáltatásokkal való együttműködésre,mint a velük való versenyre törekedhet.

 

Ez lehet az Apple Music Spotify gyilkos fejlesztése?

A streaming zenei szolgáltatások unikuma, ( az egyedi letöltő zenei szolgáltatások, mint az iTunes- al szemben) hogy egy hatalmas zenei adatbázishoz kínálnak hozzáférést, havi díj ellenében.  Amennyiben valamilyen okból elhagyunk, vagy elhagyni kényszerülünk egy szolgáltatást, akkor az azt is jelenti, hogy  nem csak a zenékhez való hozzáférést, hanem a lejátszási listáinkat, lájkjainkat, követőinket is elveszítjük.

apple_app_store.png

Ez persze azt is magával vonja, hogy bizony ha streaming szolgáltatót szeretnénk váltani, az bizony egy nehéz és fájdalmas döntés.Mindez a piacvezető Spotifynak kiváló és örömteli hír, sokkal kevésbé az ellenben a svéd céget üldöző szolgáltatók számára.

Egyszerű, de nagyszerű

A Songshift azok közét a startupok közé tartozott, tartozik, akik egyetlen funkció köré építették fel szolgáltatásukat: ez pedig az egyes streaming szolgáltatások közötti lejátszási listák átvitele. A szolgáltatás alapvető funkciói ingyenesen is elérhetőek, de vannak funkciók melyek csak a havi 7 dolláros áron elérhető pro csomagban kaptak helyet.

songhshift_partners.png

Maga a folyamat és a mögötte levő logika nem bonyolult:meg kell adni mely dalokat, albumokat szeretnénk átvinni a másik szolgáltatásba. Ezek után  megpróbálja őket beazonosítani, végül pedig ezeket elfogadva megtörténik a másolás az új szolgáltatásba.

A Songshift – és a hozzá hasonló szolgáltatások-  két meghatározó probléméval küzdenek. ( mai miatt az üzleti modelljük is nehezen értelmezhető.. egyelőre.) Az egyik, hogy nagyon nehezen tudnak kialakítani gyakori használatot, hiszen a zenekedvelők ritkán váltanak  streaming zenei szolgáltatót. A másik inkább technikai probléma. Abban ugyanis minden streaming szolgáltató partner, hogy máshonnan ét lehessen vinni hozzá a lejátszási listákat. Amikor azonban arról van szó, hogy   el vinni lehessen a tartalmakat, akkor már messze nem olyan segítőkészek.

 

A hírek  szerint Apple Music pontosan egy ilyen , importáló funkciót tesztel. Ami talán meglepő, hogy mindezt nem önerőből teszi- azaz nem egy Apple Music saját megoldást fejlesztette le- hanem a piacon már hosszú évek óta jelen levő Songhshift nevű alkalmazás integrációjával oldja meg.  

apple_songshift.png

 

Az egyelőre még csak kevesek számára, csak Androidon elérhető megoldás Apple Music designban, de láthatóan a Songhsift funkcióit használva jelenik meg. És minden, a Songshift által támogatott partner szolgáltatásból az Apple Music-ba való zene átvitelt támogat!

A lépés- bár elsőre lehet pánikszerűnek tűnik- sokkal inkább átgondolt. A streaming zenei szolgáltatások növekedése ugyanis egyre lassul, ahogy egyre nehezebben elérhető  potenciális célcsoportokat érnek el. Így eddig egyre fontosabbá válik a növekedés érdekében az, hogy az ilyen szolgáltatásokat használók tudjanak, könnyen tudjanak szolgáltatót váltani.  Az Apple a lépéssel az erre való felkészülést kezdte meg. Hogy kifizetődik-e mindez, az valószínűleg majd csak hosszabb idő, akár évek múlva dől el

Ezekkel a fejlesztésekkel igyekszik megragadni a figyelmet a Youtube Music

A streaming audio piac kikezdhetetlen vezetője a Spotify, harc sokkal inkább a képzeletbeli dobogó alsóbb fokaiért zajlik, markánsan más stratégiai megközelítést és üzleti modellt alkalmazó szolgáltatók között.

Az egyik dobogóért harcoló szereplő a Youtube. Az a Youtube, amelyik hosszú ideig kifejezetten gyengén szerepelt a streaming audio zenei piacon. A fordulatot 2019-ben az hozta meg, amikor is az Alphabet érdemben integrálta a prémium szolgáltatást hardveres és szoftveres ökoszisztémájába egyaránt.  Onnantól folyamatosan növekszik az előfizetők száma, és vált, válik egyre meghatározóbb szereplővé a Youtube Music.

ytmusic.jpg

Az elmúlt bő egy évben a Youtube pénzt és energiát nem kímélt annak érdekében, hogy a Youtube Music-ot, mint szolgáltatást is fejlessze!   Nézzük a legfontosabb fejlesztéseket:

  1. Now playing képernyő átalakítása

A Youtube Music mint minden streaming szolgáltatás számára is az egyik legfontosabb szempont, hogy az ügyfelek aktívak maradjanak, és ne csak, mint egyfajta háttérzene szolgáltatót használják. Az aktivitás növelésének érdekében alakította át a Youtube fundamentálisan a now playing képernyőjét. kiemelve a hozzászólási lehetőséget.

2. Samples bevezetése

Sokkal jelentősebb  és egyértelműen a Tik-Tok-al szembeni verseny,  fejlesztés a samples névre hallgató fejlesztés. A Samples a zenemegismerést tervezi új szintre emelni (  legalább is a Youtube szerint) oly módon, hogy függőlegese elrendezve 30 másodperces részleteket mutat videókból. Az egyes videókat lájkolva azok bekerülnek a kedvenceink közé, hogy aztán ott, teljes hosszukban is megnézhessük, meghallgathassuk őket korlátlan alkalommal.   

A funkció jelentőségéhez mérten kiemelt helyen is jelenik meg, mint a desktop, mind a Youtube Music mobil app verziójában, így bárki könnyen lekezdeti használni a funkciót. ( bár azt tegyük hozzá, hogy arról, hogy a magában a videó feedben szereplő videók hogyan, mi alapján állnak majd elő, mennyire lesznek személye szabottak nem túl sok információt osztott meg a cég…)

3. AI rádió

A zenemegismerésnek létezik egy sokkal tradícionálisabb módja is, ez pedig a rádióhallgatás.   2024-ben újabb fordulat van folyamatban a rádiós tartalomafogyasztás digitalizációjában, ezúttal pedig lehet végleges győzelmet aratnak majd a stremaing megoldások. 

A Spotify ezen a téren ha nem is nagy de előnyre tett szert ( és más területeken is  egyre inkább a Youtube babérjaira próbál törni) így semmilyen szempontból nem meglepő, hogy  a Youtube is rálépett a gázpedálra AI területen.

youtube-ai-radio.png

A Youtube felhasználók-egyelőre még csak egy része- a fő zenei videó feedben jelenik majd meg, egy Ask for music any way you like”  kártya révén.   Itt lesz lehetőség konkrét kérések vagy akár komplettebb promptok beírására is.

A találati listában pedig az Ai által adott és talált dalokon felül  a Google keresőben megszokott megoldások ( pl. lepj meg) és stílus alapú ajánlások is megtalálhatóak lesznek.  

4. Beépített  zenefelismerő

Amikor 2018-ban az Apple- meglepetésszerűen- megvásárolta a zenefelismerő alkalmazást, a Shazamot, lehetőségek egész sora merült fel, hogy hogyan is tud használni az új portfolió tagot az Apple Music  értékének növelésében. Így több évnyi távlatból, ma ér kijelenthetjük, hogy az Apple kudarcot vallott mindebben.

Ez viszont lehetőséget teremtett arra, hogy az Alphabet a keresés felől megközelítve adjon megoldást ugyanarra a problémára.  A hümmögést is felismerni tudó megoldás már korábban is létezett és elérhető volt a Google appban, de most a „helyére került”, és egyértelmű előnyt nyújthat a Youtube music számára azzal, hogy nem csak  magának a dalnak a lejátszása, hanem hümmögés vagy dudolás esetén is ad találatokat.  

  1. Zenehallgatás a barátainkkal

A Youtube újítása révén a jövőben nagyon könnyen ( egy QR kód segítségével)  és gyorsan hívhatunk meg majd ismerősöket barátokat, hogy közösen építsünk fel   lejátszási listákat a Youtube Music-on belül, szavazzunk az egyes dalokra.  

 

S hogy mi az oka annak, hogy az Alphabet ilyen látványosan fejlesztéseinek középpontjába helyezte a Youtube Music-ot? Egyetlen szó: verseny. A Tik-Tok- saját globálisan elérhető audio streaming szolgáltatás nélkül is- oly mértékben módosította  azt, ahogyan zenei tartalmakat fogyasztunk, hogy az a legnagyobb szereplőket is lépéskényszerbe hozta. Így érdekesmódon úgy és annak ellenére ált közvetlen vetélytárssá a Spotify és a Youtbe Music, hogy azt ők igatán szerették volna.

Érdekes lesz majd látni, hogy így, hogy a stratégiai fókusz jobban rávetül, mire lesz majd képes a Youtube Music, közelebb tud-e majd kerölni a piacvezető Spotify-hoz?

 

Mostantól közvetlenül menthetünk le zenéket az Instagramról a Spotifyra

A Facebook esetleges zeneiparba való belépésről lassan összeszámolni nem tudjuk annyi alkalommal, annyi lehetséges opciót felvonultatva írtunk. Mindennek ellenére a Facebook eleddig maximum, mint forgalomterelő jelent meg a zeneiparban. Nem vásárolta meg a Pandora-t, se a Spotify-t, de még csak a prémium videómegosztót, a Vevo-t sem  , pedig a világ zeneipara, az élükön a kiadókkal hosszú évek óta vár arra a pillanatra, hogy a Facebook, mint  eleinte a social media, ma már talán az egész internet legmeghatározóbb szereplője  igazán komolyan és érdemben belép a  zeneipari szereplők közé.

spotify_liveaudio.png

Ezzel párhuzamosan minden ismert előrejelzés azt  mutatta,mutatja hogy 3-5 éven belül  közösségi zenehallgatás lehet majd a domináns zenehallgatási mód. A Facebook és Mark Zuckerberg az Instgramot jelölte ki ennek „harcterületéül” azaz az Intstagram az a felület, ami – zenei téren- hasonlót szeretne nyújtani, mint az azóta hiper sebességgel piacot hódító Tik-Tok teszi.  Ennek első- és amúgy sikeres- lépése volt az, hogy az  Instagramra feltöltött képek és videók alá zenei aláfestést tudtak rakni az alkalmazástulajdonosok.   

Most minden jel szerint a Facebook és a Spotify- régi kapcsolatukat felélesztve sokkal közelebb hozzák a zenei tartalmakat az Instagramhoz.   Az új funkció segítségével meg tudjuk majd osztani az Instagramon, hogy éppen milyen zenét hallgatunk a Spotify-on.  Illetve ( szinte teljesen lemásolva a Tik-Tok megoldását ) közvetlenül tunk majd a Spotify playlistekhez adni zenéket, amiket az Instagramon hallunk. A funkció eléréshez mindösszesen annyit kell tenni, hogy a Spotify és Instagram accountjainkat összekötjük az erre szolgáló felületen.     

spotify_instagram.png

Az együttműködés a Spotify számára egyértelmű győzelem, hiszen a Tik-Tok-al már meglevő együttműködésen felül, az, hogy az Instragram esetében is a svéd cég lett a partner. Egyértelműen jelzi, domináns szerepüket  a digitális zenében.

A Facebook és kiemelten az Instagram esetében a helyzet már nem ennyire egyértelmű. a Tik-Tok zeneiparban betöltött szerepét ugyanis biztosan nem tudja majd Mark Zuckerberg  meggyengíteni, azzal, ha lemásolja a funkcióit.   

 

Itt a Tik-Tok zenei mesterterve

 A Tik-Tok-ra sokáig, hosszú éveken át úgy tekintettek a zeneipar szereplői, mint egy közösségi platformra, amely akár a Facebook-hoz hasonlóan használható a zenei tartalmak népszerűsítésére.

tiktok_1.png

A kínai közösségi szolgáltató volt az első olyan szolgáltatás, amelyről azt mondhattuk, hogy a világ zenei fogyasztását jelenleg uraló streaming szolgáltatások kihívója lehet.  Idénre, ez szinte tényként kijelenthető, még akkor is, hogyha globálisan jelenleg ( még) nincsen egy az egyben versenyben a Tik-Tok a streaming zenei szolgáltatásokkal, de ez inkább annak tudható be, hogy maga a Tik-Tok saját zenei streaming szolgáltatása egyelőre (még) csak néhány országban érhető el.

Az izgalmas kérdés inkább az, hogy a Bytedance (a Tik-Tok tulajdonosa) hogyan is képzeli el a globális zeneipart és abban a saját szerepét? A jelek szerint- melyekről a következőkben részletesen írunk majd- a Bytedcance és a Tik-Tok így teljesen másfajta zeneiparra és abban igen-igen domináns szerepre készül, készülhet.  ( és ez sok mindent meg is magyarázhat abból, miért is volt olyan heves a vita a Universal és a Tik-Tok között)

Kiadói tervek

Évekkel ezelőtt a Spotify-al kapcsolatban is felmerült, hogy a svéd cég esetleg kiadói álmokat dédelgetne Akkor azt a cégben résztulajdonos kiadók gyors és határozott lépésekkel megakadályozták. A Bytedance esetében ugyanakkor más a helyzet.  

Teljesen logikus lenne ugyanakkor, hiszen a Tik-Tok, az általa képviselt előadókat felül tudja reprezentálni ajánlóiban, több, jobb helyet tud nekik biztosítani, ezáltal növelve a népszerűségüket. Persze mindez nem feltétlenül ( lenne) elég, hiszen a többi platformon való megjelenést önmagénan nem tudta volna garantálni a cég.

soundon1.jpg

Ebben segít a Sound:On, amely azt garantálja, hogy a vele leszerződő előadók tartalmait a Tik-Tok-on felül elhelyezi a Spotify, az Apple Music és a többi meghatározó streaming zenei szolgáltatásban.  ezt- jelenleg- nem a Bytedance és a Tik-Tok maga végzi, hanem a Tunecore segít nekik ebben.  

 

Zenei akvizíciók

Önmagában attól, hogy friss, jelenleg is aktív előadók számára disztribúciós lehetőséget nyújt, még nem feltétlenül lesz kiadó a Bytendanceből. Ezt a problémát ehetett hivatott megoldani a cégcsoport egy másik, viszonylag kevéssé felkapott lépése, melynek keretében 3 tengerentúli városban hoznak létre egy akvizíciós csoportot, melynek a feladata partnerkapcsolati és akvizíciós lehetőségek feltérképezése globális szinten.

A csapat célja kettő lehet: egyrészt felvásárolhatnak olyan zenei adatbázisokat, melyek jelenleg nem túl népszerűek, és ezeket a Tik-Tok algoritmusába illesztve drasztikusan növelni tudják azok értékét és a hozzájuk kapcsolódó előadói kifizetéseket.

A hosszútávú terv ezzel az iránnyal egyértelmű lehet: egy saját zenei adatbázis felépítése olyan tartalmakból, amelyek nem feltétlenül  mai slágerek, de érdemi hallgatói bázisuk van vagy lehet.

Az akvizíciós csapat persze nem csupán zenei tartalmakat, hanem akár cégeket, startup-okat is felvásárolhat. Erre korábban is láttunk már példát- amikor az Apple a Beats Musicot majd a Shazamot felvásárolta.. )  így nem lenne meglepő, hogyha a Bytedance valamilyen stratégiai területen akvizícióval gyorsítaná fel saját erőfeszítéseit! Ez pedig már át is visz minket a harmadik olyan területre, ahol a Bytedance minden jel szerint komoly dolgokra készül.  

Mesterséges intelligencia

A mesterséges intelligencia alapvetően fogja megváltoztatni sok más terület mellett,  magát a zeneipart is. Ennek ellenére szinte sokkolta az iparágat, amikor fény derült arra, hogy a Tik-Tok tulajdonosa több,  mesterséges intelligenciával kapcsolatos projekten is dolgozik, melyeknek egy jelentős részét szabadalmaztatta is a tengerentúlon, igaz nem saját néven, hanem egy Lemon In. nevű titokzatos cégen keresztül.

Az egyik szabadalom ( hivatalos nevén Automatic and fast generation of music audio content for videos) segítségével olyan mesterséges intelligencia alapú videó aláfestő zene létrehozásra lenne lehetőség, amely igazodik a videó tartalmához.

A másik szabadalom napjaink egyik legforróbb és legfelkapottabb témájához, a mesterséges intelligencia alapú zene tartalom létrehozáshoz kapcsolódik.  ( és hivatalosan a Computing system and method for music generation névre hallgat) A szöveg alapú zenei tartalom létrehozás esetében  (egyelőre) még meglehetősen gyakori minőségbeli problémákat  igéri megoldani.

A kínai cég ilyen irányú tervei nem is önmagunkban, technológiai értelemben bírnak nagy jelentőséggel, hanem akkor, hogyha kicsit kontextusba helyezzük őket. A mesterséges intelligencia alapú tartalomkreálással ugyanis a Tik-Tok ( meg majd bármelyik streaming zenei szolgáltató)  képes lehet arra, hogy úgy bővíts zenei katalógusát,hogy abba nem vonja be magukat a kiadókat.  

Hardver

Ugyancsak a tengerentúli szabadalmi hivatal beadványait  böngészve derült fény arra, hogy a Bytedance egy zenelejátszó eszközre is beadott szabadalmat.  A zenelejátszó ebben az esetben fontos kitétel, ugyanis a szabadalmi dokumentumok szerint az eszköz másra nem lenne alkalmas, a zenelejátszás, azt viszont egyedi stílusban tenné. Rezegne, villogna, attól függően, hogy milyen a zene ritmusa.

tiktok_mobile2_2.jpeg

Önmagában ennyi info alapján bátorság lenne azt mondani, hogy a Bytedance ez iphone vetélytárssal tervezne piacra lépni. Azt azonban jelzi, hogy a  kínai cég tökéletesen tisztában van azzal, hogy önmagában egyetlen szolgáltatással nem lehet sikeres.

................................................................................................................................................................................

Mintahogyan a stratégia megléte is egyértelműen azt mutatja és jelzi, hogy a Bytedance tökéletesen tisztában van azzal, hogy a Tik-Tok révén markáns szerepe lesz, lehet a jövő zeneiparában. A stratégia publikusan elérhető része arról nem szól, hogy mit gondol a Bytedance arról, hogy ebben a majdani zeneiparban  hány szereplő lesz és kik lesznek azok?

 

Netflix-modell podcastokra Dániából

podimo_mobile_screen.pngNapjaink zeneipara egy kicsi fonák képet mutat abból a szempontból biztosan, hogy a piac túlnyomó részét tech óriások, illetve egy nagyon jókor nagyon ügyesen elindított és menedzselt szolgáltató (a Spotify) szolgáltatásai dominálják.

ezek a szolgáltatók növekedésre vannak ítéltetve, azaz folyamatosan keresik azokat a területeket, ahol meg tudnak jelenni és újabb felhasználókat, előfizetőket tudnak bevonni.  Ez viszont azt is jelenti, hogy nagyon kevés  olyan terület van/ maradt, ahol más, független szolgáltatóknak is lenne tér.

podimo_mobile_screen.png

Éppen ezért különleges posztunk alanya, a dán Podimo, amely a podcast piacon próbál egészen úttörő modellel utat törni magának.  Maga a modell leginkább a zeneiparban úttörő, hiszen a netflix sikerét pontosan az alapozta meg a videók területén, amivel a dán cég próbálkozik: a szinte tökélyre fejlesztett személyre szabással és személyre szabott tartalom ajánlókkal.

Ami az üzleti modellt illeti, a Podimo amolyan freemium modellben működik azzal a különbséggel, hogy a prémium , azaz a szolgáltatásért fizető ügyfelek több, mint 600 exluzív műsort érhetnek el, és az előfizetési díjakból a műsorkészítők, azaz a podcast tulajdonosok közvetlenül részesedhetnek.    

A 2019-ben indult start-up  üzleti modelljében pedig a befektetők is láttak, látnak fantáziát.  Első körben 11 millió, majd 48 millió, míg végül tavaly több, mint 58 millió euró befeketést kaptak. Az utolsó befektetés alapján a cég értéke valahol 250 millió dollár körül lehet.

A befektetéseknek köszönhetően pedig fokozatosan terjeszkedett és így most már 7 országban és régióban - Dánia, Norvégia, Németország, Spanyolország, Hollandia, Finnország és latin- Amerika- érhető el. ( Svédország hiiányzik a listából, nem véletlenül..)

A legfrissebb befektetési kört az ( is) indikálhatta, hogy az elmúlt időszakban a Podimo meredek növekedésen ment keresztül.  Az előfizetők havi szinten több, mint 20 órát töltenek el a szolgáltatás berkein belül, számuk pedig 80%-al nőtt, azaz közel megduplázódott.

A Podimo különlegessége az is, hogy több más, podcast tartalom központtal ellentétben saját ökoszisztémát tart fent, azaz aki az exkluzív Podimo podcasteket akarja hallani, annak a Podimo platformját kell használnia.  

A dán cég helyzete stratégia és piaci szempontból is érdekes. Egyrészt a podcasting, mint piac felhasználói oldalról folyamatosan növekszik, az üzleti modellje ugyanakkor kidolgozatlan, és ez bizony sorra lehetetleníti el a podcast szolgáltatások  működését, még a sokszor feneketlen zsebűnek gondolt technológia cégek vagy rádió szolgáltatók esetében is.

A másik kérdés, hogy maga a Podimo meddig tud majd független platformként életben  és a felszínen maradni? Növekedésének ugyanis lehet egy olyan pontja, amikor a nagy globális streaming zenei szoláltatók figyelmét is felkelti és felvásárolja valamelyikük,mint ahogyan azt tették  Beats Musickal, az Rdio-val.

Újabb zenei kiadó indít saját mobil alkalmazást

A digitális zeneipar egyik nagyon érdekes és működését meghatározó eleme, hogy a tartalmak tulajdon joga nem ugyanazok kezében van, akik azoknak az értékesítését végzik. Fundamentálisan ez a nagyon egyszerű tény az, ami  a nagy globális lemezkiadók és digitális szolgáltatók  mint a Spotify, az Apple Music és még sorolhatnánk) klasszikus amolyan se vele, se nélküled viszonyban vannak.

warner_music_1.png

Enne a viszonynak a sokszor furcsa megnyilvánulása, amikor a kiadó vállatok maguk próbálnak digitális élményeket építeni.  ( kiemelkedik ebből a listából is  a Universal Music) A Warner Music ugyanakkor most valami mást szeretne, nem azt, hogy megmutassa amit nem nagyon lehet.  ( azaz, hogy egy tartalom tulajdonos jobb digitális élményt tud építeni mint egy technológiai cég) A Lev Blavatnyik orosz milliárdos által tulajdonolt cég célja ugyanis inkább egyfajta aggregátor szerep betöltése, azaz  céljuk az lenne, hogy az előadók különböző jellegű tartalmai egy helyről legyenek elérhetőek, ez a hely pedig ne az előadó web oldala, ne adj’ Isten egy streaming zenei szolgáltató legyen, hanem a kiadó által kialakított alkalmazás.

A zeneipar új kedvencei- a superfanok

superfans.jpgA superfanokat magyarul ln legegyszerűbben rajongóként lehetne fordítani. Ők azok a zenekedvelők, akik egy adott előadó valódi megszállott rajongói. Akik nem csak a zenéjét hallgatják, hanem a koncertjeire is elmennek, akik merchandise eszközökbe ruháznak be az adott előadótól stb.

Ők azok a rajongók, akikre a zeneipar, az előadókm a kiadók számíthatnak, azonban ők azok, akik ezért többet is várnak el. Számukra már nem elegendő, hogyha rendszeresen új dalokat hallgathatnak, aktívabb részesei szeretnének lenni az előadók zenei életének és karrierjének.

A Superfanok pontosan ezen jellemzőik miatt a célpontjaivá váltak, a legtöbb zeneipari szereplőnek. Ugyanakkor az ő igényeiket jelenleg sokkal inkább kielégítik a közösségi oldalak, mint a streaming audio szolgáltatások.

Ennek érdekében Robert Kyncl, a cég Youtubetól érkezett vezérigazgatója egy sztár fejlesztőkből álló csapatot rakott össze, a Warner Music tervei tehát igen komolyak.   A cél nem kevesebb, minthogy a superfanek ( róluk lejjebb részletesen írunk)  számára az elsőszámú kiindulási pont a kiadó platformja legyen majd.

Superfan megoldás Koreából

Az, hogy ki, melyik zeneipari szereplő ( vagy esetleg nem is zeneipari szereplő) lesz majd az, amelyik ki tudja elégíteni a superfanok igényét jelenleg még kérdéses, de szinte biztos, hogy az, aki ezt majd olyan szinten és színvonalon készíti el, hogy azt a superfanok milliói használják, az  szereplő akár alapjaiban is átformálhatja majd a jövő zeneiparát.

Lehet a megoldás már meg is született amúgy ( és lehet a Warner Music ezt is fogja használni)  Koreában.  Big Hit nevű kiadó ugyanis legmeghatározóbb K-Pop előadói számára Weverse néven létrehozott egy dedikált alkalmazást, melyet már most is több, mint 10 millióan töltöttek le.  

weverse_kpi.jpg

Az alkalmazás ugyanis minden jel szerint pont azt nyújtja a rajongók számára, amire vágynak, aazz exkluzív zenei videókat, rövid videókat, az előadókkal való kommunikációs lehetőséget, ajándéktárgyakat ,sőt még akár élő koncertfelvételeket is elérhetnek.   

A modell pedig minden jel szerint működik! A 10 millió felhasználó közel 245(!!!) országból került ki, havonta pedig mintegy 10 alkalommal, összesen  4 órát töltenek el a platformon. Az eltöltött idő alatt pedig minden jel szerint költeni is hajlandóak! a cég adatai alapján a tavalyi évben 18.3 millió dollár értékben adtak el ajándéktárgyakat a platformon belül!

Hogy a Warner végül teljesen saját megoldást épít-e vagy valóban a HYBE megoldást  fejleszti tovább, az egyelőre kérdéses.  Minthogy az is, hogy végül ki a piac mely szereplője, szereplő típusa lesz az, amely képes lesz megszólítani ezt a réteget. Ők lehetnek ugyanis majd  azok, akik révén tovább növelhető a lassan, de egyre biztosabban lassuló zeneipari bevételek növekedése.   

 

Tovább küszködik a közösségi zenei funkciókkal a Spotify

A Spotify vitathatatlanul és megkérdőjelezhetetlenül  az audio stremaing zenei piacok vezetője. Tény ugyanakkor, hogy a nagy nyugati audio streaming szolgáltatások nélkülözik a közösségi jelleget, a közösségi funkciókat. Ezért merült fel évről évre, hogy a Facebook estleg belépne, mint zenei szolgáltató is, és ezért vannak nagy bajban a piaci szereplő, a Tik-Tok-al, aki minden jel szerint képes lehet integrálni a közösségi és a zenehallgatási funkciókat)

spotify_liveaudio.png

Pontosan ezért tesz a svéd cég időről időre kísérletet tesz arra, hogy saját maga is erősítse közösségi funkcióit.  2020-ban ennek a célnak az érdekében, a koronavírus járvány alatt kibontakozó közösségi rádió hypeot meglovagolva a Betty Labs nevű céget felvásárolva, majd Greenrom-má átnevezve lépett be a közösségi rádiós piacra a svéd cég. A Spotify által így létrehozott szolgáltatás funkcionalitásban szinte semmiben nem különbözött attól ,amit a többi szolgáltató nyújtani tudott ezen a téren azaz bárki létrehozhatott egy virtuális szobát, ahol egy adott témáról a hasonló érdeklődési körrel véleménnyel bíró társaikkal cserélhettek eszmét, nem csak írásban, hangban is.  A megoldással mind technológiai, mind felhasználói élmény tekintetében, így hamar, 2021-ben már be is zárta a kapuit.

Ez nem jelentette ugyanakkor azt, hogy a svéd cég teljesen kihátrált volna a közösségi rádió/ live audio piacról. Tavaly év végén jelent meg a Spotify alkalmazásban a cég saját fejlesztésű megoldása , Listening party néven.  Az alapfunkcionalitás megegyezett azzal, amit a Greenroom nyújtott, azzal az el nem hanyagolható különbséggel, hogy a virtuális szobákat maguk az előadók hozhatták létre és hívhattak meg rá rajongókat.   

A svéd cégnek több előadót is sikerült megnyernie, a legnevesebb közülük Billie Eilish volt, aki idén tavasszal Hit Me Hard and Soft albumának bemutatóját itt tartotta. A virtuális buliban 2500-an vettek részt, ami kicsit  már önmagában mutatja is, hogy miért bizonyult ez is vakvágánynak  küszködik egyelőre a a Spotify azzal, hogy megtalálja a helyét az ilyen jellegű szolgáltatásoknak az alap Spotify ajánlat mellett.   

Sokkal frissebb termék a jam, amelynek a célja az ( lenne), hogy a Spotify felhasználók közösen hozzanak, hozhassanak létre lejátszási listákat.    Önmagában ez persze nem lenne sokkal több, min egy word vagy egy excel fájl. Amit a Spotify ehhez adni tud, az a perszonalizáció, azaz a meghívottak számára saját ízlésének legmegfelelőbb ajánlatokat adja majd, ami a többieket is érdekelheti.Ami az üzleti modellt illeti, kollaboratív lejátszási listát  csak prémium előfizető hozhat létre, ugyanakkor nem prémium tagok is csatlakozhatnak hozzá.

Látszik tehát, hogy a Spotify vezetősége  is érzi, hogy akkor és amennyiben továbbra is csak egy hatalmas zenei illetve kapcsolódó tartalom könyvtár marad, az hosszú távon nem lesz elegendő. A kérdés így inkább az, hogy még időben megtalálja majd a szent grált ehhez Daniel Ek és csapata vagy  már majd egy efelé tartó spirál közepette kell megtalálniuk azt ami ismét majd növekedésre állítja a céget.  Jegyezzük meg gyorsan: a mostani adatokat látva azért ez még odébb van…

Teljes erővel pörög a Spotify- Apple háború

A Spotify az audio streaming piac kétségbevonhatatlan piacvezetője, hiszen önmagában több előfizetője van, mint az őt követő három meghatározó nyugati streaming szolgáltatónak együttvéve.

Ez értehető okokból minden vetélytárs szolgáltatót dühít, de legjobban egyértelműen az Apple-t zavarja, hiszen az iTunes Music-kal Steve Jobs volt az, aki megteremtette a digitális zenehallgatás és vásárlás lehetőségét. A Spotify ezt a lehetőséget emelte teljesen új szintre és elérhetővé tízmilliók számára, miközben az Apple volt, hogy kudarcot vallott az újfajta zenei ökoszisztéma dominálására megalkotott terveivel…

apple_app_store.png

Annak ellenére vallott kudarcot, hogy a Spotify ( és valamennyi   más iOS platformot is használó streaming szolgáltató) az Apple platformját és alkalmazás boltját kénytelen használni.  

  1. A per

Pontosan ez ellen kelt ki a Spotify, hangsúlyozva, hogy abszolút igazságtalan és az Apple számára versenyelőnyt hordozó eljárás az, hogy az Apple Store 30 százalékot lefölöz minden olyan előfizetés után, amit rajta keresztül intéznek.

Az Apple első válasza barátságos volt. A kisebb forgalmú(..) alkalmazás fejlesztők számára mérsékelte az app store díjait, 30%-ról 15%-ra, amennyiben a vállalkozás éves bevétele 1 millió dollár alatt van.

Mindez természetesen a Spotifyra nem vonatkozott, így maga a lépés sokkal inkább volt betudható a Spotify kérésére az európai uniónál indított antitröszt eljáráshoz kapcsolódó lépésként.  

  1. Az európai unió

A svéd cég kérésére az unió formálisan is elindította az eljárást, elküldte az Apple-nek a panaszaik listáját, hogy a Cupertinoi cég reagálhasson rájuk. Az éveken át tartó vizsgálat aztán idén lezárult, és az unió megalpozottnak tartotta a Spotify felvetését. A bizottság szerint az volt a probléma az Apple által követett gyakorlattal, hogy nem tette lehetővé például a panaszt benyújtó Spotifynak, hogy tájékoztassa arról az iOS-es felhasználóit, hogy az App Store-on kívül olcsóbban is elő tudnának fizetni a szolgáltatásaikra. Bűnösnek találták az Apple-t abban is, hogy mintegy tíz éven át illegálisan visszaélt a hatalmával, és több millió felhasználótól vette el a szabad választás jogát. Ennek következében  a versenyhatóság gigantikus közel 2 milliárd  dolláros büntetés megfizetésre kötelezte az Apple-t.  

Mindemellett pedig kilátásba helyezett egy másik vizsgálatot is, amely azt hivatott kideríteni, hogy az Apple valóban letiltott-e több, elsősorban webes böngészőből (is) elérhető alkalmazás elérést az iOS ökoszisztémán belül.

eu_appstore.png

  1. Az Apple visszavág

Sokáig az Apple válaszára sem kellett várni ( bár hivatalosan természetesen semmi köze nem volt a döntéshez) annak, hogy az Apple nem fogadta el a Spotify egyik iOS megjelénését. Nyilván az is csak a véletlen műve, hogy ebben az alkalmazás verzióban  a svéd cég egy olyan gombot helyezett el, amely nem az app- store-on keresztül, hanem a Spotify saját web-oldalán ad lehetőséget az előfizetés megújítására.

A svéd cég ezek után, európai ügyfelei részére egy új verziót hozott létre, amely esetében az információ szerepelt ugyan de a link már nem.   

………………………………………………………………………………………………….

A vita nagyon markánsan rámutat arra, hogy az olyan „gatekeeper” szereplők, mint amilyen az Apple is, milyen komolyan tudják egy adott piac más szereplőinek lehetőségeit befolyásolni, különösen, ha ők maguk is érdekeltek az adott piacon. Az Apple számára roppant kellemetlen, hogy ennek ellenére sincs jelenleg reális esélye arra, hogy akár csak meg is közelítse a Spotify-t  streaming audio előfizetőszámban…  

A Napster és a Chat GPT együtt mutat újat a zeneiparban

Legtöbb olvasónk számára a Napster név lehet nem is mond el annyit, amennyit a zeneipar számára ez a név jelentett, jelent, hiszen napjaink Napstere egy a legális streaming zenei szolgáltatók között a helyét kereső szolgáltatás.

A jelenlegi stratégiájának részeként a cég a  web3-ban rejlő lehetőségek kiaknázására fókuszál, és erre, ennek támogatására, egy illusztris befektető csapatot sikerült meggyőzniük. A  Hivemind, Algorand, SkyBridge Capital, Alumni Ventures, Borderless Capital, és a  G20 Ventures  alkotja azt a befektetői kört, akik a támogatást biztosítják.

napster_chatgpt.png

A mesterséges intelligencia teljesen más terület, de nem tévedünk nagyot ha azt mondjuk, hogy jelenleg ennél forróbb, nagyobb változást ígérő technológia, terület nincsen. Ráadásul egy, a zeneipar számára új és transzformatív terület, ebből a megközelítésből tehát beleillik  a Napster stratégiájába.

A mesterséges intelligencia ugyanakkor roppant erőforrás igényes és költséges terület ( is) ezért az sem érhet minket nagy meglepetésként, hogy a Napster nem egyedül, hanem partnerrel jelent meg a területen.A partner azonban nem akárki, hanem a legnépszerűbb AI platform, a Chat GPT.  

Maga a funkció pedig a mesterséges intelligencia segítségével való lejátszási lista generálás. Ami így elsőre leírva roppant bonyolultan hangzik, a gyakorlatban azonban roppant egyszerű. Egy mondatot, kifejezést, hangulatot beírva a generátorba az visszaadja számunkra azt a lejátszási listát, amely a legjobb találatokat tartalmazza.

A funkció megvalósítását szinte teljes egészében a Chat GPT végzi. A felhasználók által beírt mondatot alakítja át, egy címet és leírást tartalmazó  Chat GPT prompt-á, melyet felhasználva aztán a Chat GPt adja vissza a mesterséges intelligencia által összeállított lejátszási listát. A listához tartozó képet pedig a DALL-E képgenerátora állítja elő.      

napster_chatgpt.png

Ha jobban belegondolunk, a Napster ezzel tulajdonképpen ugyanazt az egyszerűséget hozta, hozza vissza a digitális zenei szolgáltatások körébe,mint amelyet anno a Pandora bemutatott, az on-demand rádiózás úttörőkorában.  Egy egyszerű mondat, hangulat vagy előadónév és máris hallgathatunk zenéket, az előállított listához pedig hozzáadhatunk vagy akár el is vehetünk belőle.

Az egyértelmű tehát, hogy a mesterséges intelligencia a zenelétrehozáson felül az ügyfél oldali zenehallgatási élményen keresztül is fundamentális változásokat okoz majd a zeneiparban. A napster ezt nagyon jó pillanatban érezte meg. Az már egy más, teljesen más kérdés, hogy   mindez elég lesz lehet-e ahhoz, hogy feljebb küzdje magát a streaming piaci ranglétrán.

süti beállítások módosítása