Free Music!

A koronavírus második éve a zeneiparban

2022. január 06. - Pléh Dániel

2021 mindannyiunk életében még egy a koronavírus által  meghatározott év volt. Mindez természetesen a globális zeneiparra is rányomta bélyegét! Talán pont ezért sok tekintetben állóháború volt a 2021-es év.

Persze ennek ellenére sok érdekes, meghatározó eseményen van túl a világ zeneipara ebben az elmúlt évben:

 mobile-616012_960_720_1.jpg

Enyhült a Spotify és a kiadók hűvös viszonya

A svéd cég az elmúlt 1-2 évben több olyan fejlesztést is végrehajtott, amelyek a legnagyobb problémát enyhítenék, miközben segítené abban is, hogy ezt a  bizonyos összekötő szerepet be tudja tölteni.   

Ha mindez nem lenne elég a Spotify és a kiadók között már most is több fronton vannak feszültségek: A globális terjeszkedés következtében az egy felhasználóra eső bevételek csökkenek, a Podcast, int formátum a globális kiadókra leselkedő egyik legnagyobb veszély, mindezzel párhuzamosan pedig a  Spotify jelenleg érvényben levő kiadói szerződési értelmében  bevételeinek jelentős részét kénytelen kifizetni  kiadók számára. A bevételekben pedig jelenleg minden szerepel, azaz az olyan, kiadóktól független bevételek, mint a podcasting is jelenleg a kiadók pénztárcáját is hízlalják.    Mindez alapjaiban gátolja abban, hogy a befektetők elvárásainak megfelelve nyereségessé váljon, másrészt stratégiailag is olyan függőségben tartja a  zenei kiadókkal, ami messze nem egészséges…

A felek tehát meglehetősen távolról indultak neki  tárgyalásoknak, azzal  tudattal, hogy az idő inkább a svéd céget sürgette, mint a kiadókat.  ( a korábbi megállapodások ugyanis lejártak, így elvileg a kiadók akár rövid határidővel vissza is vonhatnák tartalmaikat  Spotify-ból)

Ehhez képest 2020 év végén szinte pilanatok alatt megállapodott a svéd cég szinte valamennyi jelentős kiadóval. Az ára mindnenek minden valószínűség szerint áremelés less, azaz a Spotify lassan de biztosan a Netflix útját követi majd, különösen a fejlettebb piacokon.

 

Újabb Apple márka tűnik el

2021 nem az Apple Music éve volt ( erről még később is szű esik posztunkban) Már az indulás sem volt túl bíztató, hiszen miután 2020-ban az iTunes tűnt el az Apple szolgáltatások közül, 2021- elején az Apple a Beats radio-tól “szabadult meg”.

beats_music_iphone_ipad_hero.jpg

Az ok tulajdonképpen egyszerre prózai és érthető: Ahogyan Apple egyre határozottabban próbálja erősíteni Apple Music márkát, úgy vált egyre terhessebbé a Beats mint márka az Apple számára, a digitális térben.

A márka kivezetése ugyanakkor nem jelenti azt, hogy maga a Beats Radio platform szűnne meg.A rádió, sőt újabb rádiók Apple Music radio márka alatt jelennek meg innentől fogva. Így a  Beats 1 márka eltűnése a sem jelenti a Beats 1 radio tartalmainak eltűnését. Zane Lowe továbbra is hallható lesz  és az immár Apple Music 1 névre hallgató rádió olyan sztárok műsorait kínálja majd, mint Billie Eilish, Elton John, Lil Wayne, Frank Ocean, Lady Gaga vagy Travis Scott.

 

Már most is szinte minden a Tik-Tok-ról szól

Amikor még a koronavírus járvány beköszönte előtt 2019 végén, a 2020-ra vonatkozó jóslatainkban már említettük, hogy a videó ismét fundamentálisan változtatja majd meg azt, ahogyan zenét, zenei tartalmakat fogyasztunk. A 2020-as évek egészen biztosan ismét a videókról fog majd szólni, de nem a user generated, hanem a user modified videókról. maga a videó annyira napjaink részévé vált, hogy egyre inkább audio tartalmakat is a videó  tartalom részeként fogyasztunk.  

tiktok_mobile2_1.jpeg

A 2020-as év végén már úgy írtunk a Tik-Tokról, mint a szolgáltatás, amely brutálisan növekszik, de a bezárás fenyegeti. A  2021 elején leköszönő amerikai elnök még 2020 tavaszán  a Tik-Tok-ot magát is nemzetbiztonsági kockázatnak bélyegezte, majd pedig szeptemberben arra hivatkozva, hogy a TikTok kémtevékenységet végez, és kiszolgáltatja az amerikai felhasználók adatait a kínai hatóságoknak)a Fehér Ház jelezte, hogy betiltaná az Egyesült Államokban a TikTok alkalmazást.

A hektikus 2020-as év ellenére  2021  elején azt mondhattuk, hogy  a Tik-Tok nyugodtabban és erősebben várhatta az évet, mintahogyan az előzőt zárta, hogy aztán az elmúlt 12 hónap egyértelműen a tini kedvenc ultra rövid videó szolgáltatásáról szóljon!

 A fő szolgáltatás, a Tik-Tok elképesztő ütemben növekedett az év folyamán. De ami talán még ennél is rémisztőbb a streaming zenei ( és videó) szolgáltatások számára az az, hogy a Bytedance Spotify  vetélytársa, a Resso is hasonlóan jó évet tudhat maga mögött.

Az indulás óta, globálisan több, közel 30 millióan töltötték le az alkalmazást. Amint az a grafikonon is látható az első fél évben meglehetősen lassan és szolídan növekedtek csak a letöltések, hogy aztán valósággal berobbanjanak és a csúcshoz közeli szinten konszolidálódjanak.  

A  cél( egyelőre) még nem az, hogy a globális, meghatározó piacokon is vetélytársat állítsanak a Spotifynak  és a többi nyugati streaming piaci szereplőnek. Az indiai és az indonéz adatok nem vagy csak nagyon nehezen átültethetőek  a fejlettebb nyugati piacokra.De arra azonban tökéletesen alkalmas, hogy a Bytendance egy nagy mintás kutatást végezzen arról, hogy valóban  létezik-e piaci rés egy másfajta megközelítésű streaming szolgáltatásnak.

Ha ez létezik- amire azért jó esélyt látunk- akkor bizony a Tik-Tok és a Resso valóban alapjában alakíthatja  a streaming piaci erőviszonyokat és lehet a streaming 2.0, azaz a streaming zenei szolgálatások jövője, különösen a  streaming elkövetkezendő évekbeli növekedését adó feltörekvő piacokon!

Piros betűs Youtube év

2021 a másik, a Tik-Tok-hoz hasonlítva szinte már hagyományos videó szolgáltatás, a Youtube számára is piros betűs év volt. Azon, hogy maga a Youtube hatalmas, semmi okunk nincsen igazán meglepődni. Ugyan az adatok még 2020-ra vonatkoznak, de semmi okunk azt hinni, hogy 2021-ben negatív irányba változtak volna, és plasztikusan mutatják be,  mekkora is a Youtube. A videómegosztó bevételeit tekintve  az összes streaming zenei szolgáltatónál illetve a legtöbb zenei  kiadónál is nagyobb, árbevételének nagysága  pedig megközelíti a teljes globális zeneiparét…

youtube_button.jpg

Az Alphabet és a Youtube legfőbb gondja az elmúlt években pont az volt, hogy  a Youtube sikerei ellenére  prémium zenei szolgáltatásai nem tudtak profitálni ebből. Pontosan a Youtube ingyenessége az, ami a legnagyobb kihívást jelentette az Alphabet prémium zenei szolgáltatása, a Youtube Music számára. Azaz, hogy fizessenek a felhasználók valami olyanért, ami alapvetően az ingyenességgel kapcsolódott össze márkaszinten az elmúlt bő 15 évben.

A Youtube Music sikertelenségét 2019-ben unta meg ( végleg) az Alphabet és azóta minden Android 9-es vagy afeletti operációs rendszert tartalmazó mobiltelefonon  valóban a Youtube Music  az Android operációs rendszer alapértelmezett zenelejátszója!

2020-ban már voltak jelek arra, hogy ez lehetett az a lépés, amire valóban szüksége volt a Youtube-nak és a Youtube Musicnak, 2021 pedig egyértelművé tette mindezt! A Youtube Music,  ugyanis 2021-ben elérte az 50 milliós előfizetős álomhatárt!A trend pedig még talán ennél is markánsabban mutatja, hova juthat el a Youtube Music: Időarányosan ugyanis  ugyanannyi előfizetővel tudott bővülni, mint a piacvezető Spotify!

 

Mindenki podcastol..de a Spotify   kezd az igazi podcast nagyhatalom lenni

2020-as év buzzwordje, slágere a Podcasting lehet majd a zeneiparban- írtuk 2020 elején.  Hogy nem  az lett, az  szinte teljesen és kizárólagosan betudható a koronavírusnak. Ettől függetlenül a podcastolás 2020-ban is jó évet zárt. 2021-ben pedig  kijelenthetjük, behozott minden lemaradást, amit esetleg 2020-ban összeszedett!

Maga a podcasting is tulajdonképpen hétköznapi aktivitássá vált. Az Edison piackutató cég adatai alapján ugyanis 116 millió amerikai állította azt, hogy az elmúlt hónapban  hallgatott podcast tartalmat! ez nem kevesebbet jelent, minthogy  minden harmadik amerikai hallgat podcastot havi rendszerességel!

Egy ilyen gyorsan népszerűvé váló tartalom és meredeken emelkedő piacot nem meglepő, hogy  valamennyi fontosabb zeneipari és zenepiaci szereplő  célba vet. Az Amazon, az Apple és persze a Spotify is hatalmas erőfeszítéseket tett  és tesz azért, hogy  ezt a piacot dominálja.  Mégis egyre több jel utal arra, hogy a svéd cég képes lehet a legmeghatározóbb szereplő lenni ezen a piacon is, ami a befektetői számára kulcskérdés!

Egyre nagyobb bajban az Apple zenei szolgáltatásai

Ahogy fentebb már írtunk róla, 2021 nem az Apple éve volt zenei téren! A hajdan a Spotify legyőzésére létrehozott projekt, ami a Beats Music alapjain rajtolt el  valahogy sehogy sem tudott érdemben közelebb kerülni a piacvezető svéd streaming szolgáltatóhoz.

apple_music_platforms.jpg

A negatív trend már 2020-ban is erősen érzékelhető volt. A 2019-es adatokhoz képest a Cupertinoi cég részesedése  már abban az évben is csökkent , 2021-ben pedig  már nem is az volt a kérdés, hogy az Apple Music utolérheti-e majd a Spotify-t. Sokkal inkább az, hogy utolérik-e a vetélytársak az Apple Musicot?

Az év elején még azt jósoltuk, hogy erre a legnagyobb  és reális esélye az Amazon Music-nak van. Aztán 2021 sok tekintetben rácáfolt erre. Egyrészt a Youtube brutális növekedése miatt, másrészt mert az Apple Music növekedése szinte megállt. És közvetlen vetélytársaitól messze elmaradva mindössze 12%-al növekedett az Apple zenei szolgáltatása.

Persze a Cupertinoi céget nem olyan fából faragták, hogy  ne tudja, mit lehet és mit kell tenni ebben az esetben. Gyors és határozott nyitás azon területek felé, ahol az Amazon a leginkább  előnyre tett szert vele szemben! És az sem véletlen, hogy az Apple komoly zenei téren is terjeszkedik, HD minőségben teszi elérhetővé tartalmait és hogy  előfizetéses podcast szolgáltatás indítását is tervezi.   Hogy mindez mire lesz elég, az 2022 egyik legizgalmasabb kérdés lesz majd a globális zeneiparban!

Új kezekben és új úton a TIDAL

A TIDAL projekt sikerességéről megoszlanak a vélemények a zeneipari szereplők, újságírók között. Ugyan sok oka lehetett volna annak, hogy gyorsan és látványosan megbukjon, nem ez történt.

A TIDAL az elmúlt 6 évben aztán megszilárdította helyét  az egyre intenzívebb streaming piaci versenyben, elsőként jelent meg HD streaming szolgáltatással a piacon és exkluzív megjelenések sorával kényeztette előfizetőit.

A project túlzottan sikeresnek nem volt mondható, így időről időre felmerült,  hogy a TIDAL-t felvásárolja valamelyik streaming piaci pozícióját erősíteni kívánó technológia óriás többször felmerült, fundamentálisan független maradt a cég. Egészen tavaly év végéig, amikor is egy ismert, ámde zeneipari befektetőnek abszolút nem mondható vállalkozás  akvirálta jay-z streaming cégének többségi tuladonrészét!

A Square név ugyanis sokkal ismerősebben csenghet a fintech területen, mint hangzott ( eddig ) zenei területen, annak ellenére, hogy a korábbi Twitter vezér, Jack Dorsey optimista volt azt illetően, hogy ugyanaz, amit anno a Square elért a fizetési megoldások kapcsán, megismételhető a fizetési megoldások és a zene kereszteződésében.  

Arra bevalljuk mi sem gondoltunk, hogy a frigynek ilyen hamar, ilyen látványos eredményei lesznek. A TIDAL, az új tulajdonos mellett és vezetésével ugyanis hihetetlen sebességgel jelent meg egy a tengerentúli streaming piacon akár érdemi előretöréssel kecsegtető ingyenes szolgáltatással és üzleti modellel!

A bejegyzés trackback címe:

https://muzzak.blog.hu/api/trackback/id/tr7116801906

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

süti beállítások módosítása